Linux a ZIP drive?

dvorakj dvorakj na apollo.karlov.mff.cuni.cz
Středa Září 25 03:40:16 CEST 1996

Michal Kocer =?ISO-8859-2?Q?=28Michal_Ko=E8er=29?= wrote:

| Pro ZIPdrive existuje xperimentalni verse pro EPP
| vice na:
| http://www.torque.net/athena.html
|
| 						MK

Kdyz uz jsme u Zip drivu, mala anketa mezi jeho uzivateli:

   Jakych prenosovych rychlosti dosahujete s vasimi paralelnimi porty?

Ja na svem notebooku (Chicony NB-5, procesor Cyrix 5x86 @ 100MHz,
Linux 2.0.17) jen 40kB/sec, coz se mi zda dost malo.  Tedy je to
stejne jako PLIP, kdyz jsem ho jeste pouzival.  PPA driver mi jede jen
ve ctyrbitovem modu a neda se vyskadlit k nicemu lepsimu.  To je pod
Linuxem, v DOSu dosahnu tak 100kB/sec, ale ten nemusi delat nic
jineho...

Ale ani tech 40kB/sec nebylo jen tak.  Kdyz jsem Zipa poprve pripojil
k Linuxu, dosahl jsem jenom asi 0.6kB/sec!  Porad spolu komunikovali,
ale nemohli se domluvit.  Hral jsem si s casovacimi paramatry driveru,
ale to nepomahalo.  Kdyz uz jsem si skoro zoufal, napadlo me pohrat si
jeste s necim: pri bootovani jsem Linuxu natvrdo rekl, jakou hodnotu
BogoMips ma brat, merici smycku at vynecha.  (Mirna uprava souboru
init/main.c).  On mi totiz Linux vzdycky tvrdil, ze system dosahuje
nejakych 7BogoMips, coz je nezvykle nizke cislo.  (Hlavne na to, kolik
penez stalo to prenosne zelezo! :-|  Tak jsem chvili experimentoval a
zjistil, ze kdyz mu natvrdo urcim nejakych 40BogoMips, Zip chodi na
zminenych 40kB/sec; jine hodnoty BogoMips davaly nizsi vykony.  Take
jsem zjistil, ze tahle tvrdarna nijak nenabourala chod systemu, vse
funguje jak ma a PCMCIA ethernetova karta jeste lip nez predtim.

Z teoretickeho pohledu by byl nejlepsi paralelni port v modu ECP.  Ten
je schopen provadet prenosy pres DMA -- bez ucasti CPU, ktere jenom
vyznaci zacatek a delku bloku dat a dostane interrupt, kdyz je
preneseno.  Vyhody (velmi nizka zatez procesoru) se projevi v
multitaskovych operacnich systemech, DOSu to muze byt jedno.  Nejsem
si bohuzel jist, zda Zip Drive je mocen prace v tomto rezimu; v jeho
(skromne a ne zrovna technicke) dokumentaci jsem o tom zadnou zminku
nenasel.  Teoreticka rychlost 4MB/sec by se pravdepodobne nedosahla,
ale pritazlive je hlavne to nizke vytizeni procesoru.  Mod EPP, ve
kterem by udajne mel umet pracovat driver pro DOS, by byl taky
zlepsenim, ale rozhodne ne takovym.  V tomhle modu uz totiz kazdy bajt
posila procesor a, coz je daleko horsi, ceka ve smycce, protoze neni
sance, aby stihl udelat aspon par instrukci z nejake ulohy, na to
funguje prepinani kontextu moc pomalu.

Zajimaly by me zkusenosti ostatnich uzivatelu Zipu pod Linuxem.

Honza Dvorak