upgrade sendmailu - zazitky

David Trcka David.Trcka na poda.cz
Středa Duben 30 08:10:49 CEST 1997

Zdravim,

rad bych se s vami podelil o me zazitky s upgradem sendmailu. Pokud nemate
zajem, klidne to vynechte.
Puvodne jsem instaloval linux z distribuce Slackware 3.1, kde byl sendmail
verze 8.8.2. Po upgradech a instalacich vsech moznych jinych demonu a
aplikaci to sice ted uz ma ke Slackwaru daleko, ale zaklad zustava. Po
konzultaci s archivem konference i ostatnich zdroju jsem se rozhodl
nainstalovat sendmail 8.8.5 jakozto posledni verzi (doufam, ze prave
nevznikla dalsi ;-).
Zacatek se jevil slibne. Stahnul jsem .tar.gz, rozbalil, prostudoval
dokumentaci (to nedelam casto, ale tady jsem si nebyl jisty), a jal jsem se
prekladat.
Prikaz makesendmail udelal, to co ma. Fajn. Vytvoreni konfiguracniho
souboru pomoci m4 se mi taky povedlo, kdyz jsem predtim asi 2 hodiny hledel
do vsech moznych README a HOWTO a knih apod. BTW: zajimalo by me, jestli
jsem mohl pouzit konfigurak ze stare verze.
Pak jsem se rozhodl provest makesendmail install. A tady zacly prvni
problemy. Instalovane soubory byly grpid kmem, kdezto puvodni mely grpid
mail. Zahryzal ve me zub pochybnosti, ale zkusil jsem to nastartovat. Demon
se spustil, prosnupnul si frontu, vypadalo to ok.
Zkusil jsem poslat mail. ALE OUHA! Neslo. Jakakoliv snaha odeslat nebo
dorucit mail lokalnimu uzivateli zkoncila chybou, kterou jsem nemoh
zjistit, protoze nefungovalo doruceni ani chybove zpravy.
Ok, rozhodl jsem se dat tam grpid mail, tak jak bylo puvodne. Hodinka
hledani ve vsech Makefile, zameny, znovu makesendmail install.
ALE nepomohlo to. Uz jsem se v duchu videl, jak v potu tvare hledam a
obnovuji starou verzi.
Zacal jsem procitat logovaci soubory (a ze tam toho bylo!). Nakonec jsem
objevil, ze pri pokusu o doruceni lokalnimu uzivateli skonci sendmail s
chybou 1 a ze tento pripad zaznamenal do souboru /var/tmp/dead.letter
(genialni program!). Tam jsem nasel, ze se pokousi volat /bin/mail (na tom
jsem nevidel nic zvlastniho), ale tento ze skonci s chybou "invalid
argument -- r". Celkem pochopitelne, program mail zadny argument -r nezna.
Po dalsim procitani dokumentace jsem se dozvedel, ze sendmail ve
skutecnosti nevola jako lokalni mailer /bin/mail, ale /bin/mail.local,
pricemz v adresari /bin to byl jenom symlink na /bin/mail. No a to uz bylo
jasne. Sehnat mail.local bylo dilem okamziku, protoze (nastesti) byl
soucasti balicku sendmail-8.8.5.tar.gz. Prelozit, zkopirovat, nastavit
setuid (pote co zacal rvat Permission denied) a bylo to.
Stvalo me, ze tohle nikde v dokumentaci nebylo. Nebylo tam, ze novy
sendmail nespolupracuje se starym mailem, ani to, ze se mail.local musi
doinstalovat rucne. Navic tyhle trable pocuchaly frontu, takze par lidi
nedostalo maily.
To je tak asi vse. Potreboval jsem si nekde vylit srdce. Pokud mel nekdo z
vas podobne problemy, prosim ozvete se a reknete, jak jste je resili,
pripadne jestli jsem postupoval nekde spatne. Dotedka mi totiz vsechny
upgrady (jinych programu) docela sly.

David Trcka

E-mail: David.Trcka na poda.cz