Zase uvaha ... Re: Jeste jednou k clanku v PC Worldu

Pavel JANIK ml. Pavel.Janik na inet.cz
Středa Prosinec 3 03:02:52 CET 1997

   Date: Tue, 2 Dec 1997 19:35:46 +0100 (MET)
   From: Pavel Hanak <hanak na brailcom.cz>

   ... snipped ...
   > verejnosti. Pro me osobne je to i dalsim potvrzenim uzitecnosti vzniku
   > Ceske nadace pro podporu free softwaru.

Vazeni kolegove,

dlouho jsem premyslel zda reagovat ci nikoli, ale nakonec jsem se
rozhodl, ze budu. Zde je muj osobni nazor.

Polozme problem vyse zminovaneho clanku do jine roviny, zkusme se na
nej podivat z jine roviny.

V linuxovem vesmiru existuji (nejmene) dva svety. Prvni z nich je svet
zkusenych uzivatelu, pro ktere neni problemem behem jednoho dne
nainstalovat bezpecny sitovy server se vsemi subservery jako www, ftp,
news, smtp, firewall pro lokalni sit, dial-up a podobne. Vetsina ze
zkusenejsich uzivatelu na tom dokonce zalozila svoji obzivy a
provozuji tuto cinnost za penize. (Tim jsem dal najevo, ze nesouhlasim
s nazorem pana Jana Povolneho, ze Linux zustane domenou prevazne u
studentu. Doufam, ze to nikdo nebude brat jako reklamu, ale z komercni
sfery znam osobne nekolik velkych spolecnosti, pro ktere jsem
instaloval ruzne OS a vzdy to dopadlo tak, ze pocitace s OS Linux jsou
temi nejspolehlivejsimi a nejstabilnejsimi.)

Naproti tomu jeste existuje i druha skupina, kterou jsou _uzivatele_
OS Linux. Jiste se ozve nekdo, kdo rekne, ze tomu tak neni. Ale podle
meho nazoru se nemuzeme tvarit tak, ze _uzivatele_ proste
nejsou. Linux pouzivaji i lide, kteri vubec netusi, co to je
napr. bash, nebo /etc/shadow. A prave temto lidem se muze zdat Linux
jeste jako system nevyzraly, system, k jehoz znalosti je treba
procitat manualy, kompilovat zdrojove texty apod. Ale s tim bohuzel
nic neudelame (alespon zatim), protoze "uceni z nebe nepadaji".

To je muj pohled na tento problem. Vetsina lidi, kteri budou reagovat
na tento mail a na mail pana Hanaka jsou zkusenejsi uzivatele, kteri
se nemohou a ani nebudou chtit "vcitit" (vzit) do situace zacinajiciho
uzivatel a proto jsou reakce predem dany. (Pokud bych mohl
prirovnavat, tak je to neco podobeho, jako se na sjezdu nejake
politicke strany zeptat, koho by dotycni volili, jestli tu ci onu
stranu. Je jasne, ze 100% by volilo svoji stranu, svuj svet...)

Myslim, ze neni spravne ihned odsuzovat autora zmineneho clanku. On to
v podstate myslel tak, ze nasazeni OS Linuxu do praxe neni (opet
mysleno zatim) zase tak jednoduche, jak se zda nam, zkusenejsim
uzivatelum. Zkuste napriklad navrhnout spolecnosti, ktera zatim
provozuje svuj informacni system na bazi produktu spolecnosti
Microsoft (Windows 95, v horsim pripade Windows NT), aby presla na
Un*x (pripadne primo na Linux). Oni se Vam (opet zatim) vysmeji,
protoze se zeptaji: 1. kolik to stoji (vyhoda Linuxu) 2. jak se o to
mame starat, kdo nam to bude spravovat? Odpoved na druhou otazku je
ponekud slozitejsi, protoze jak jsem jiz vyse napsal, ne vsichni patri
do "prvniho sveta".

Tady souhlasim s panem Hanakem, ze pravda a osobni nazor nekoho jineho
jsou dve odlisne veci. Podivejme se na to opet z jine strany. Kdyby
clanek psal nekdo hodne zkuseny, jiste by vyzdvihnul uplne vsechny
prednosti OS Linux, napsal by, ze je jednoduse konfigurovatelny,
uzivatelsky privetivy (vzdyt co muze byt jednodussiho, nez pomoci
stisku klaves 'v', 'i' a 'enter' spustit editor a pomoci dvojiteho
stisku klavesy 'd' odstranit jeden radek textu ...), bezpecny a vhodny
pro sitove a databazove aplikace. Takovyto clanek by ovsem byl
zajimavy, jiste by i prospel vseobecnemu povedomi o Linuxu.

ALE: co kdyz si takovyto clanecek precte nejaky zacinajici uzivatel,
ktery se zatim trapi s tim, ze mu xterm nepise velka carkovana
pismenka? Ten si rekne, ze autor clanku evidentne lze (asi budu volit
jina slova....)  tedy evidentne nemluvi pravdu. A napise o tom do
konference linux na muni.cz... Zda se Vam to ponekud povedome? Ano a my
jsme ted prave probehli obmenou tohoto procesu (prosim slovo obmena
neberte v matematickem smyslu :-). Zkuseny autor clanku by mel
samozrejme pravdu. Zacinajici uzivatel by si to nemyslel. Pokud ctete
nekdo pravidelne casopis PCWorld, tak jiste vite, pro jake ctenare je
tento casopis urcen... To je muj _osobni_ nazor na danou vec.

   > zle, ale co vam dava pravo ho v podstate _nedoporucovat_. Mam dojem, ze
   > znam mnoho zkusenejsich uzivatelu Linuxu (vy sam hovorite o dobe kolem pul
   > roku a to - verte - u Linuxu neni mnoho) a ti maji nazory uplne opacne.

Ano, tady i pan Hanak potvrzuje moji teorii. Nemuzeme srovnavat tyto
dva svety.

Myslim, ze resenim vyse uvedenych problemu by bylo bud:

	1. za kazdy clanek, ktery je o Linuxu, napsat jak dlouho se
Linuxem zabyvam, do ktereho ze dvou mnou definovanych (ale pane
docente, ja vim ze ne zcela exaktne :-)) svetu se radim (nebo primo
Geek-code...) Podobne jako je tomu napr. v Linux Journalu - tam je
vzdy na konci kazdeho clanku foto autora a napsano napr. with Linux
since 0.11 nebo neco podobneho.

	2. nebo podle meho nazoru vhodnejsi reseni - konzultovat clanek
s nekym zkusenejsim, s nekym kdo Linuxu rozumi vice nez ja... Pripadne
nejakou autoritu. (Uvedu opet priklad. Pokud bych se napriklad ja
rozhodl psat o Debianu, asi by mne M.Z. zabil, protoze bych ho
pomluvil, nerekl bych vse a vyzdvihl jinou, ac ne zase tak uplne free
distribuci. Proto mi pripada celkem rozumne, ze bych po napsani
takoveho clanku tento predlozil autorite (M.Z.) aby si jej precetl a
rekl mi svuj nazor na nej). Myslim, ze takouvouto funkci by mohla
zprostredkovavat Nadace pro podporu free softwaru, ktera ma jiste
prehled o lidech, kteri jsou takovymi autoritami v oblastech, o ktere
se zajimaji.

   > Zkuste se prosim zamyslet, jak celou vec vidite vy.

To je tedy me zamysleni. Prosim berte jej primerene dobe, ve kterou
jsem tyto odstavce psal (Je prave 02:56 rano).

P.S. Doufam, ze postovni server, na kterem bezi listserver MU v Brne,
nema ve svem sendmail.cf neco jako:

O MaxMessageSize=$delka_tela_teto_zpravy

Timto prosim prijmete moji omluvu za ponekud delsi prispevek.

P.S. Dalsi rovinou pohledu, ktera souvisi i s kvalitou onoho casopisu
je, co vlastne chteli oni (sefredaktor) slyset o Linuxu... ale to je
na jeste delsi mail. Snad dnes odpoledne...

--
Pavel Janik ml.
Pavel.Janik na inet.cz