ANNOUNCE: Uvod do programovani pod Unixem

Dobias Ladislav XDOBIASL na electra.felk.cvut.cz
Pátek Prosinec 5 16:01:39 CET 1997

(trochu je to reakce na Subject:"Pomoc pri programovani v C")

>   Sice v C_cku pracuju pomerne dlouho, ale ne tak pod LINUXem.

Dobry den.

Pro uvod/doplneni informaci pro programovani pod Unixem/Linuxem bych
doporucoval knizku Richarda Stevense: Advanced Programming in the
UNIX Environment.

Pro ty, kteri neumi anglicky ci nemaji moznost do ni nakouknout jsem
stvoril takovy maly (asi 100 stran A5) "vycuc" jako bakalarskou praci.
Jeste to neni zcela upravene pro WWW, ale je to jiz snad "funkcni".

Kdo si chce tedy pocist o zakladech programovani v Unixu, ma moznost
na adrese:
  http://cs.felk.cvut.cz/~xdobiasl/
a tam odkaz "Neco o unixu a linuxu"
a tam adresar UNXPRG. (casem tam bude i stranka index.html...)

Jsou to opravdu jen zakladni informace, tak mi nenadavejte, ze to
vsechno znate! :-)

Zde prikladam kousek z obsahu:

* Uzivatelske zaklady unixu
     + Rychly start do unixu
     + Shell
* Programatorske zaklady unixu
     + Jednotne prostredi systemu unix
     + Standardizace
* Souborovy vstup a vystup
     + Funkce open, creat, close, lseek, read, write
     + Ucinnost I/O
     + Sdileni souboru
     + Funkce dup a dup2, fcntl, ioctl
* Soubory a adresare
     + Funkce stat, fstat, lstat
     + Typy souboru
     + Pristupova prava
     + Funkce access, umask, chmod a fchmod, chown, fchown a lchown
     + Velikosti souboru
     + System souboru podrobneji
     + Funkce link, unlink, remove a rename, symlink a readlink
     + Funkce mkdir a rmdir
     + Cteni adresaru
     + Funkce chdir, fchdir a getcwd, sync a fsync
* Systemove soubory a informace
     + Soubor obsahujici hesla
     + Soubor se skupinami
     + Identifikace systemu
* Prostredi procesu
     + Sdilene knihovny
     + Sprava pameti
     + Promenne prostredi
* Rizeni procesu
     + Identifikatory procesu
     + Funkce fork
     + Sdileni souboru
     + Funkce vfork
     + Znovu o ukoncovani procesu
     + Funkce wait a waitpid
     + Funkce exec
     + Zmena UID a GID
     + Funkce system
     + Procesni cas
     + Skupiny procesu
     + Seance
     + Ridici terminal
     + Funkce tcgetgrp a tcsetgrp
* Signaly
     + Koncepce signalu
     + Funkce signal, kill a raise, alarm a pause, abort, sleep
* Meziprocesni komunikace
     + Roury
     + Funkce popen a pclose
     + Koprocesy
     + Funkce fifo
     + System V IPC
     + Fronty
     + Semafory
     + Sdilena pamet
* Sitovani
     + ISO OSI
     + TCP/IP -- internetove protokoly
     + Sokety
     + Funkce socket, socketpair, bind, connect, listen, accept
     + Funkce send, sendto, recv a recvfrom, close, shutdown
     + Funkce na zmenu poradi bajtu
     + Bajtove operace
     + Funkce na konverzi adres
     + Jednoduchy priklad