Omlouvam se za postnuti do konference, ale pokud Janik ml.

Pavel Korensky pavelk na dator3.anet.cz
Pondělí Prosinec 8 12:55:27 CET 1997

"Hlavenka Jiri" <hlavenka na cpress.cz> wrote:
> Pane ml., co se tak vyjadrit k zasadnim otazkam, jako je financovani vyvoje a
> sireni aplikaci nad Linuxem, jako je personalni stabilita tymu, ktery jadro
> Linuxu vyviji - z hlediska treba desitek let, a k tomu, ze Linux je skutecne
> fenomenem, ktery dramaticky prekrocil ramec bezneho GPL software? Myslite si
> (plus ostatni v konferenci), ze Linux + jeho apps se mohou vyvijet dalsich
> deset, patnact let, tak jako doposud, a ze se to nestane vaznou brzdou rozvoje
> tohoto OS, ktery by mozna mohl jako jediny konkurovat systemum od Microsoftu?

Dobry den,

jiz v uvodu bych rad predeslal, ze nejsem "pan ml.", ani jsem necetl zminovany
clanek. Doufam, ze nikoho nenastvu, kdyz se pokusim prispet se svym nazorem na
vyse nadhozene otazky.

Rad bych upozornil, ze nejsem fanatik zadneho OS. Soukrome pouzivam Linux, NT a
Win95 (ty moc ne). Ve firme zakaznikum instalujeme a doporucujeme Linux, NT,
Win95, NOVELL, vzdy podle toho o co se jedna a jaky system je pro dannou
aplikaci nejvyhodnejsi.

Nicmene pojdme k nadhozenym problemum.

Ad 1) Financovani vyvoje a sireni aplikaci

IMHO nejlepsi aplikace vzdy vzniknou tam, kde jejich vyvoj a sireni nikdo
nefinancuje. Tam, kde pisou programy lide, kteri je proste psat chteji nebo je
potrebuji. Myslim, ze se mnou budete souhlasit, kdyz reknu, ze kvalitu aplikace
delaji programatori a ne lide z marketingovych oddeleni. Rovnez jsem presvedcen,
ze nejlepsi program vytvori takovy programator, ktery ma cas programovat a nikdo
mu neurcuje terminy, nerve z ruky nehotovou verzi, aby byla na trhu rychleji nez
verze 4 konkurencni firmy a podobne.
Z hlediska toho, co jsem napsal, povazuji problem financovani vyvoje za
irelevantni. Pokud nekdo bude chtit napsat dobry program (treba CAD, animacni
software nebo cokoli jineho) pod Linux, vsadim se, ze ho jiste napise a vytvori
dobrou aplikaci. Mozna se laikovy nebude zdat moc dobra, protoze nebude blikat
grafickym panackem, nebude mit moznost priradit si multimedialni objekt ke
kazdemu pismenku a podobne, ale bude poctive plnit funkci, ke ktere je urcen. To
se bohuzel napriklad o komercnich programech pod Windows prohlasit neda.
Sireni aplikaci, ktere jsou free take neni problem, Internet tu je a ke vzteku
vetsiny vlad na teto planete  tu zrejme bude.

Ad 2) Personalni stabilita tymu

Nejsem si uplne jist, zda se v pripade Linuxu a jeho aplikaci da hovorit o tymu.
Sila Linuxu je IMHO prave v tom, ze "tym" ktery cely system vytvari je
rozprostren po celem svete a sestava z tisicu nadsenych lidi. Koneckoncu, kdyby
si Linus a lide kolem neho sedli do letadla ktere by nekde spadlo, kdokoli muze
grabnout posledni experimentalni verzi a pokracovat tam, kde tito lide skoncili.
Mozna, ze to pozdrzi vyvoj toho systemu a nekolik mesicu, ale rozhodne ho to
nezastavi. Dobrych programatoru je ve svete sice cim dal min, ale zatim
zaplatbuh jsou.

Ad 3) Zpusob vyvoje jako brzda a podobne.

Priznam se, ze teto otazce moc nerozumim, asi to bude opravdu tim, ze jsem
necetl ten clanek. Zkusim si ho najit a precist.
Nicmene se domnivam, ze Linux se muze klidne na veky veku vyvijet tak jak se
vyviji. Dokonce to povazuji za velke plus. Ani Microsoft nema tolik vyvojaru,
betatesteru, konstruktivnich kritiku, lidi prinasejicich dobre napady apod.,
kolik ma Linuxovy "tym".
Jsem presvedcen, ze naopak velke softwarove firmy maji tendenci brzdit Linux,
ackoli ho sami pouzivaji, protoze ve fenomenu Linuxu se rysuje neco, co je pro
tyto firmy velmi nebezpecne. Pokud by si totiz lide zvykli na to, ze existuje
solidni reseni poskytovane zdarma, mohlo by se snadno stat, ze by se lide
rozhodli komercni (a vetsinou horsi) aplikace nekupovat. Take by se mohlo stat,
ze pokud budou tyto volne sirene aplikace mene narocne na hardware pocitacu (a
to jsou, vcetne samotneho Linuxu), lide by mohli vypadnout z toho kolotoce kdy
koupi novy pocitac, MS uvede novy system, pod nej komercni aplikace, zjisti se,
ze na to ten pocitac nestaci, koupi se novy jeste vykonnejsi a tak porad dokola.
A zkuste se zamyslet nas tim, co je v zajmu Intelu a dalsich vyrobcu hardware.
Jiste ne to, aby lide najednou nepotrebovali nutne vic pameti nebo rychlejsi
procesor.
V kontextu toho co jsem uvedl, dostava cela otazka, proc se vlastne Linux nesiri
mezi bezne uzivatele zcela jiny smysl.
Pokud bych to domyslel jeste dal, treba tech deset nebo patnact let do budoucna,
je to jeste zajimavejsi. V dobe, kdy se vlady na celem svete zacinaji bat
Internetu, neni bez zajimavosti ani otazka, zda je vubec (z hlediska techto
vlad) zadouci, aby lide meli k dispozici system ktery mohou mit plne pod
kontrolou. Ono se totiz do systemu typu Win95 da zadratovat ledacos a nikdo si
toho nevsimne, nebo s tim nikdo nic nenadela. U Linuxu ma uzivatel (pokud je
odborne zdatny) tu vyhodu, ze si vzdy muze projit radek po radku zdrojaky
systemu a vsech aplikaci a zjistit, zda v systemu neni nejaky trojsky kun.
Stejne tak si uzivatel muze (treba sam) do systemu naimplementovat kvalitni
sifrovani, se kterym si neporadi ani vladni agentura. Mozna, ze by nedejboze
mohl nekdo napsat opravdu dobre kodovanou Internetovou komunikaci ve forme
modulu do Linuxu a dat jeji zdrojak do Internetu....

No nic, nejak jsem se rozepsal. Omlouvam se.

Bye PavelK

*                    Pavel Korensky (pavelk na dator3.anet.cz)                *
*     DATOR3 Ltd., Modranska 1895/17, 143 00 Prague 4, Czech Republic      *
*  PGP key fingerprint: 00 65 5A B3 70 20 F1 54  D3 B3 E4 3E F8 A3 5E 7C   *