Zajem o opravu DAT mechanik ??

Petr Skoda skoda na sunstel.asu.cas.cz
Pátek Únor 28 16:06:45 CET 1997

Vazeni uzivatele DAT a EXABYTE zarizeni
mam jednu zajimavou zpravu, ostatnim se omlouvam, ze ji dostanou ze 3
ruznych konferenci - at nectou dale.

Pokusil jsem se udelat nejake kroky v oprave nasi DATky, ktera asi po 4
letech (35000 hod) odesla ackoli ma MTBF asi 50000 (to jen na okraj -
nezacinejte diskusi o MTBF ).
Jedna se o typ HP35470A.  Domnival jsem se ze pricinou muze byt zaspinena
hlava, kterou uz cistici paska nevycisti.

Servis HP mi lakonicky rekl ze nic nezkoumaji a mechaniky rovnou meni za
nove - stejneho typu. Tedy za zastaralou 2GB chteji asi 30000 bez DPH.
Pokud vim, tak nove DDS2 jsou levnejsi - mam pocit tak 25000 a modernejsi.
Takze smysl takove akce nevidim. Chlapik mi rekl, ze kdyz ji prinesu, tak
si stejne nepomuzu - ze maximalne zkusi jestli chodi (to vim, ze ne -
necte (jen pokud pasku nahraju a ctu hned) a premotava pasek z jedne
stranyna druhou.).

Nejake cisteni ci disagnosticke zasahy specializovanym
zarizenim ? Nic takoveho.  Takze nakonec veden volbou DATku vyhodit hned
nebo az potom jsem ji dal do blizkeho videoservisu k vycisteni hlavy.

A ted to podstatne:

Technik mi rekl, ze hlavy jsou dobre a urcite hned tak neodejdou, ale
problemy jsou mechanicke - uvolnene vodici koliky, pritlacne kladky
vychozene atd. - A ze by to urcite umel opravit - nastavit je atd.
Ale zajimave by to pro nej bylo az kdyby se naslo vice zajemcu.
Zaridil by si PC s SCSI radicem atd. Nasmlouval by si nahradni dily ze
skladu - pry ty mechaniky jsou stejne jako u zvukovych DATek a podobne
jako u video-8 je dela jen par vyrobcu - konkretne v tom nasem HP jsou
Mitsumi a buben hlav od SONy atd. Takze pry opravit DATku neni nic jineho
nez bezne videokamery  a umel by to a mel by i dily.

Nevim nakolik se vychloubal ale fakt ho tam nic neprekvapilo a detailne mi
i vysvetlil jake asi problemy datka dela. - tj ze bezprostredne nahranou
pasku jeste nekdy precte ale starsi uz ne - protoze zmena polohy pasku
zpusobena viklavymi koliky se jednak s casem zvetsuje, jednak nahodne meni
(coz musim potvrdit - pasku nahranou ted a premotanou na zacatek prectu,
jakmile ji vyndam (tj. buben se odmota a zase zavede) a zalozim znovu uz
necte.

Jelikoz vim, ze uz par lidi melo s DATkami  potize - udava se mala
prakticka zivotnost i v ruznych newsgroups, mozna by se i u nas nasli
zajemci o opravu svych odepsanych DATek ci EXAbyte (tam je to dokonce
stejne jako bezny camcorder 8mm - dily primo na sklade).

Jeste mi rikal. ze bezchybna funkcnost takovych zarizeni je dost mala
obecne - asi 2-3 roky proto, ze  napr nektere motory nejsou mazane stejne
jako dalsi prevody, a tam kde jsou mazadlo vyschne atd. U videa se taky
doporuceje dat je kazde 2 roky vycistit a seridit.

Prosim tedy zajemce o  opravu at se mi ozvou na nize uvedene e-mail
adresy s uvedenim spojeni a typu zarizeni.

Ja se vratim po 10.3. z dovolene a pak bych chtel tomu technikovi alespon
rici ze je zajem o opravu cca n kusu zarizeni a on by se mohl podle toho
zaridit.  Cena opravy by vychazela v max nekolika tisicich (jako za opravu
bezneho videa ci kamery - ale pokud pujde pouze o nejake dotazeni a
serizeni nemusela by presahovat 1500.

Problem jak jej vidim - je pouze v tom pocitaci a nejakem driveru -
protoze mechanika musi zacist cist - pak on je schopen na vystupnim
videozesilovaci ( tj za hlavou tam je vzdy servisni konektor) dostat tvar
dat a mechnicky stelovat k optimalnimu tvaru.

POkud nekdo rozumi servisu videorekorderu a jinych zarizeni s rotujicimi
hlavami - rad si poslechnu nezavisle nazory na serioznost technikovych
tvrzeni)

Omlouvam se za potencialni OFF-TOPIC ale domnivam se ze by to mohlo byt
zajimave mit moznost oprav i na tato trochu exkluzivni zarizeni - s
jejichz servisem nechce mit vyrobce nic spolecneho - podobne jako s jinymi
pocitacovymi zarizenimi - BTW: umi nekdo opravovat MOD disky nebo
CDROM-ky?

P.S. nedelam tomu technikovi zadnou reklamu - chci jen docilit opravy nasi
DATky - a pochybuji ze bych od nej neco dostal ;-( v pripade ze mu dohodim
ksefty.

*  Petr Skoda                         Tel   : (0204) 649201, l. 361     *
*  Stelarni oddeleni                          (0204) 620361, 620136     *
*  Astronomicky ustav AVCR            Fax   : (02)   881611             *
*  251 65 Ondrejov                    e-mail: skoda na sunstel.asu.cas.cz  *
*  Ceska republika                            pskoda na mbox.cesnet.cz     *