RPC: Program not registered

Petr Her~man Petr.Herman na lfmotol.cuni.cz
Pátek Leden 24 10:33:40 CET 1997

> Co za system je klient a co server ? (OS, verzia, kernel ...)

klient=Debian 1.1 Linux 1.2.13 #1 Wed Aug 23 01:06:43 CDT 1995 i486
server=Debian 1.2 Linux  2.0.27 #1 Fri Dec 6 13:27:33 PST 1996 i486
Nejake problemy s RPC mivam i se:
server=ULTRIX dec51.lf2.cuni.cz 4.2 0 RISC
a to v tom smyslu, ze kdyz zmenim /etc/exports, ze pak musim rebootovat
cely server (coz neni az tak sranda), aby se to vzalo na vedomi :-(((

> RPC - Remote Procedure Call ...
> Vyuzivaju ho take sluzby ako NFS, rsh, wall  a pod...
> Vsetko to ma na starosti demon portmap tzv. RPC port mapper (=> man
> portmap ).
> Sluzi na dynamicke pridelovanie portu k nejakej RPC sluzbe.

Jo, to zhruba vystihuje rozsah mych znalosti o RPC, ale nabyl jsem
takoveho dojmu, ze by o tom clovek mel mit nejake dukladnejsi
znalosti. Koupil jsem treba "Principy oper. systemu UNIX" take
dost velka bichle ale o sitovych sluzbach prakticky nic.

> Aktualny stav si mozte zistit pomocou rpcinfo -p <host> (=> man rpcinfo
> :-)

To jsem samozrejme zkousel, jenomze ty cisla mi toho prave moc nerikaly,
jestli je to spravne nebo ne.

> Takze si overte, ci na serveri bezia aspon tieto sluzby (minimalna
> varianta NFS)
>
> axp/etc.92 >rpcinfo -p amber
>    program vers proto   port
>     100000    2   tcp    111  portmapper
>     100000    2   udp    111  portmapper
>     100005    1   udp    686  mountd
>     100005    1   tcp    688  mountd
>     100003    2   udp   2049  nfs
>     100003    2   tcp   2049  nfs

portmapper mi bezel, mountd jsem pak zjistil, ze ho mam v inetd.conf
zahashovanyho, to se spravilo lehce, az na to, ze tam je uvedena jen
sluzba rpc/udp a ne tcp. Co se tyce nfs, to v inetd.conf vubec neni,
zrejme se ma spoustet nejakymi skripty v /etc/rc0.d a /etc/rc1.d
ale do toho nemam moc chuti se hrabat. Z ULTRIXu jsem zvykly, ze mi
tam furt bezi jeden mountd a ctyri nfsd, tady na linuxu mi bezi
nejake ctyri nfsiod, o nichz jsem se domnival, ze to bude v podstate
to same jako klasicky nfsd, ale asi se mylim, spis je chyba, ze
se mi nerozbehne rpc.nfsd .
Takze momentalne tam mam jen
    100000    2   tcp    111  portmapper
    100000    2   udp    111  portmapper
    100005    1   udp   1053  mountd
a koumam, co s tim dal.

> Skor by som povedal, ze to je problematika, do ktorej bezny smrtelnik
> zabrdne len VEEELMI zriedkavo...

No, to je otazka. Nedavno se tu nekdo zminoval o tom, zda "ruchat ruchadlem
nebo orat traktorem" - tj. zda si instalovat UN*X klasicky, editovat
si tabulky rucne atd, anebo podporovat sireni UN*Xu mezi obycejny
'plebs' pomoci snadno instalovatelnych distribuci. Zatimco na ULTRIXu
jsem byl nuceny vsechno delat rucne, zjistuju, ze pouzivanim Linuxu
hrozne lenivim, zvykam si, ze pri instalaci "baliku" se mi vsemozne
tabulky meni "samy" a ja se o ne prestavam starat a pomalu zapominam,
na co vsechno vlastne jsou :-(( Vetsinou vsechno funguje, ale sotva
neco selze (mineno: pomoci menu si "neco" nainstaluju a ono se mi to
hned "samo" v pohode nerozbehne), tak zacnu mit problemy jeste vetsi,
nez kdybych si to od zacatku musel instalovat ruco.

Jeden z poslednich pripadu: po nove (v poradi uz nekolikate) instalaci
Debiana mi nejede resolver - dalo by se rict, zcela trivialni a zcela
zakladni zalezitost, na ktere neni co zkazit, ale trvalo mi to snad
pulhodinu: Behem instalace se to totiz ptalo na DNS servery, pricemz
bylo receno, ze vice serveru se muze oddelit carkami. No a nakonec
zjistuju, ze se mi tenhle seznam (oddeleny carkami) tak jak byl
dostal do resolv.conf. Me vubec nenapadlo, ze by to tak nemohlo byt,
predpokladam, ze ten, kdo ten instalacni skript pise, tomu rozumi lip
nez ja, takze to je spravne. Teprve kdyz uz jsem nevedel jak dal, me
napadlo rozepsat to "klasicky" do samostatnych radku, a ejhle, vse OK.

> S pozdravom
> 				robo

Zdravi
	Petr