Linux+notebook DELL 325N + velkej disk

Martin Vysohlid vysohlid na ipp.cas.cz
Pátek Květen 30 13:18:02 CEST 1997

On Fri, 30 May 1997, Abrle Martin student 3_96_97 k336 wrote:

> Ahoj vsichni!
> Budu moc vdecnej kazdymu, kdo mi zodpovi nasledujici dotaz:
> Koupil sem subjekt.Je to 385/25MHZ a jenom 123MB HDD. V manualu bylo napsany,
> ze k tomuto srotu se da pridat pamet (jen do 12MB ale me by to stacilo) a,
> ze tam muze byt jen 123MB HDD. cetl sem si Linux-HOWTO a tam bylo, ze linux
> pri pristupu k hardwaru nepouziva bios a tohle je asi nejaky omezeni biosu.

Moc tomu nerozumim, ale cetl jsem, ze u velkych disku se prepocitava v
biosu udaj (head, cylinder, side) na nejake fiktivni, aby to mohl DOS
adresovat. Ma-li umet vice nez 528MB, musi byt v setupu bud moznost LBA
nebo LARGE, ktere potrebne precislovani provadi.

Linux nepouziva bios a dokaze obsluhovat i vetsi disky. Toto nam tu
opravdu chodilo. Jen nevim, jestli by z toho velkeho disku slo bootovat.
(Ale v pripade ze ne, tak je mozne bootovat z toho maleho disku,nebo z diskety
a druhy disk by pak uz obsluhoval primo linux, ktery to umi.)

> (nebo ne?) takze kdyz bych tam dal misto tohoto disku tak osmistovku,
> rozbehal bych na tom linux?
> P.S.:to omezeni na 123MB mi pripada dost divny.Nevite nekdo proc to tak je?
>      nebo to je v tom manualu napsany jenom proto, ze v dobe kdy DELL
>      spachal tohoto notebooka, tak do nich nevyrabel vetsi disky?

Omezeni 123 mi pripada take divne. Jedine co me napada je, ze v opravdu
starych biosech nebylo mozno zadat jakykoliv typ hardisku pomoci poctu
hlav, cylindru a stran, ale muselo se vybrat asi z 40 ruznych pevne danych
typu disku.

Martin