Linux a prace

Michael Polak Michael_Polak na p0.f85.n420.z2.fido.cz
Pondělí Listopad 3 14:17:08 CET 1997

Hi,

 rf> Kdyz chci pracovat jako programator nebo sipse spravce systemu, neni
 rf> lepsi se naucit Windows NT?

 rf> Ja vim, ze to vyvola flamewar, ale mne se zda, ze linux je pro
 rf> nadsence a neni sance se jim zivit, pokud nejsem podnikatel.

Tohle je prvni zprava od meho "napomenuti" Janem Kaszprakem, ze do tehle
konference pisu nesmysly. No dobra _jedna_ zprava mozna byla offtopic - ale
dnes jsem si precetl 100 dalsich, ktere na tom byly daleko hur.

Takze: me je 24 let, jsem podnikatel, a hodlam se zivit programovanim/podporou
Linuxu, i kdyz zatim nevim presne jak. Lepsi system se za dostatecne dlouhou
dobu musi prosadit, na operacni systemy se neda prevest precedens Beta vs. VHS.
Naopak existuje spousta pripadu, kdy nejakou technologii nejprve ovladala jedna
firma (Bell, Electrolux, ...) a pritom monopol dnes neexistuje. Tolik strucny
offtopic uvod.

Muj podnikatelsky zamer s Linuxem: vychazim z toho, ze jsem prumerny uzivatel
PC: totiz schopny po delsim case zvladnout zachazeni s nejakym systemem nebo
programem, pokud je dobre dokumentovany a pokud existuji viditelne VSTUPNI BODY
DOKUMENTACE. Jsem BTW urcite lepsi programator nez uzivatel: jako uzivatel jsem
liny a konzervativni.

Takze moje predstava je knizka s vlozenym CD, ktera bude mit nekolik kapitol -
prvni bude urcena pro NAPROSTE zacatecniky, kteri o pocitaci vedi akorat ze je
to krabice ke ktere je pripojena televize a klavesnice-jako-u-psaciho-stroje.
Jsem presvedcen, ze praci se zacatecniky jsem schopen zvladnout lepe nez
Microsoft. Dnes je spousta nepocitacovych studentu, umelcu apod. ktere (urcite)
zaujme system za zlomek ceny Windows ktery hladce pobezi na HW, ktere uz bude v
dobe vydani za babku (dnesni Pentia).

Veskere dodatecne aplikace k teto distribuci hodlam napsat nebo do jejich
napsani investovat (uz jednou jsem hledal spolupracovniky), a nabidnout ke
stazeni i na Internetu. Jednak by delaly reklamu knizce, jednak by byla moznost
ZAKOPIT SI K NIM PLACENOU TECHNICKOU PODPORU. Distribuovalo by se to se
zdrojaky, ale pouze pro _nekomercni pouziti_ - pro komercni pouziti by bylo
potreba se zaregistrovat zakoupenim te technicke podpory nebo CD. Nektere veci
(hry ? nastroje na jejich vyvoj pod Linuxem ?) bych dal pod GNU, protoze se mi
libi, ale psat pouze GNU soft si muze dovolit zamestnanec nejake vetsi firmy,
ne ja. Moje vize je, ze typicky student (stejne z nej nedostanu ani korunu) by
si to stahnul na Internetu, maly podnikatel by si koupil knizku a byl by za
vodou a vetsi firma by si zaplatila technickou podporu (ktera by je vysla na
cenu Windows bez jakekoliv podpory).

Protoze vyhradnim distributorem StarOffice je Caldera, asi bych se pro aplikace
na CD zameril na prostredi KDE, ktere mi pripada rozumne. Pro komercni pouziti
bych si samozrejme musel zaregistrovat Qt... na druhou stranu, KDE by poskytlo
www browser nezavisly na Netscapu i Microsoftu a pro KDE urcite bude vznikat
spousta aplikaci ktere s komercnim Qt budu moci "prodavat".

Protoze mam jiste kontakty s firmou Caldera, uvazuju ze bych se s nima domluvil
na distribuci OpenDOSu na stejnem CD - jednak pro pripadne stand-alone pouziti
na starych pocitacich, ktere bych pouzil jako WWW terminaly pro Linux
(OpenDOS+Arachne), jednak jako system legalne bootovatelny z DOS-emu. Vse by
samozrejme muselo byt predkonfigurovatelne a na CD by byla sbirka shareware her
pro DOS. Verim, ze ve chvili kdy pujdou z Linuxu spustit starsi DOSovske hry se
nikdo nebude dvakrat rozmyslet s koupi CD.

Pokud nekomu vse, o cem pisu pripada jako komerce neprimerena mym dosavadnim
znalostem a "zasluham" na Linuxu, tak se neda nic delat. Hledam zpusob, jak do
vyvoje softwaru, ktery bude koneckoncu free pro nekomernci pouziti napumpovat
penize a jak si zajistit takovy zdroj obzivy, abych nemusel rano vstavat do
prace (coz je jeden z hlavnich cilu, ktere jsem si v zivote vytknul).

bye, Chao-c' [xchaos na main.naf.cz]

--- Chaos generator
 * Origin: ChaosNet WeLL BBS, +420-2-3517637, open 22-08, speed 1440 (2:420/85)