Chceme zalohovat na pasku

Petr Skoda skoda na sunstel.asu.cas.cz
Čtvrtek Listopad 6 11:23:14 CET 1997

On Wed, 5 Nov 1997, Ivo Zacek wrote:

> Chteli bychom ve firme poridit zalohovaci pasku do linuxoveho serveru.
> Konkretne tam chceme vrazit SCSI radic Adaptec 2940 a k nemu pripojit
> DAT pasku SureStore od HP. Nemate nekdo zkusenosti s touto sestavou nebo
> s paskami pod Linuxem vubec? Podle HOWTO by to melo chodit, ale my mame
> otresne zkusenosti s tim, co vyvadi QIC paska pod NT (nebo spis, co
> vyvadeji NT s QIC paskou :-), tudiz jsme precitliveli a nechceme se
> spalit podruhe.

Ja jsem se podrobne zabyval DATkami asi pred pul rokem. Pripojil jsem HP
autoloader C1553A k Sunu se SOlarisem a SunOsem - provozoval jsem predtim
jednoduchou 35470A (2GB ) asi 4 roky na SunOSu. Spousta nejasnosti ohledne
DAT existuje, ktere jsem nakonec resil i s HP fachmanem (autor a
maintainer HP-DAT FAQ) Al Slaterem. Vetsinou ale slo o problemy s
kompatibilitou DDS-2 DDS-3 a s tarych pasek, co s MRS (media recognition
system apod.) Zatim jsem nabyl dojmu, ze ohledne DAT je hrozny zmatek v
normach, nastavenich a formatech - takze je potreb dat pozor chcete-li
potom pasku pouzit jinde. Ale pro zalohovani je to celkem jedno.

Obe jsem mel parkrat pripojene i k PC s Linuxem RH4.2 a 2940.

Chovani je v podstate stejne - jen prikaz mt ma sposutu veci navic proti
standardnimu mt  a hrozne toho nakeca pri "mt stat".

Mozna ze chcete informace polopatstictejsi :

po zapnuti Linuxu se najde na danem SCSI ID mechnanika - ohlasi se (diky
Adaptec Biosu) a po startu Linuxu si najde a natahne modul st.o.  (pote co
jiz natahl modul pro Adapte).

Operace jsou jednoduche    "mt /dev/nst0 prikaz"   kde prikazy jsou hlavne

rewind, status, fsf, nbsf pro posouvani pasky tam a zpet a offline pro
jeji vyhozeni ven.

Pro zalohovani kratsich veci doporucuju  tar cvf /dev/nst0 *.cochci

nebo dump 0ucsdf 15000 15000 /dev/nst0  pro 2GB pasku bez komprese.

Lepsi je dat hodnoty vetsi - density a delka aby dump neskoncil predcasne
pred koncem pasky...   Ty cisla jsou prikladem zmatku kolem DAT - spravne
je hustota 61000 a delka ve stopach tusim 594 ale zalezi na jejich
soucinu, tak si kazdy vymysli ruzne pomucky jako zjednodusit.

Pro lakoalne pripojenou pasku muze byt komfortem asi TAPER , ale nenasel
jsem jak zalohovat na pasku pripojenou jinam - napr tenstroj:/dev/nst0

- i kdyz uz jsem dlouho nesledoal jeho upgrady - treba uz to ma.

Jeste k delce bloku - souvisi s velikosti cache pasky, buffereu OS a
rychlosti DMA - format zaznamu muze byt variabilni delka bloku nebo fixni
- to se musi nastavis spoustou jumperu - a v tom maji HP taky zmatek-
videl jsem asi 5 manualu, kde porad menili vyznamy jumperu ale tak zmatene
ze jista kombinace odpovidala jistym vlastnostem pres obrovskou 2D tabulku
- rikaji , ze je to feature setup pro jednotlive OS.

Rozumny je pry blok 64Kb ale SW byva omezen proto je uzusem  pro tar
126bloku (po 512 bytech).

O vypinani a zapinani komprese se radsi nebudu ani zminovat - tomu stale
nerozumim (jakesi SCSI select tabulky descriptory v nekolika
provedenich podle vyrobce + soustava jumperu - mam pocit ze v tom
nema jasno ani Al Slater - cosi mi psal - vcetene konkretniho
nastaveni pro SOlaris2.5 a to uz jsem nechal a nesaham do toho.

Ale pro backupy klidne zapnete kompresi jumperem natvrdo.

Omlouam se souvisly tok blabolu - snad to pomuze.

Jinak ma-li nekdo o DAT podrobne informace - hlavne o pouziti pod Unixem -
rad si je prectu. Neexistuje bohuzel zadny DAT-FAQ jako CDROM-FAQ - to co
maji HP pod nazvem DAT_FAQ je celkem k nicemu pro Unix.

Nebo mozna ma prilis specificke dotazy (napr vi nekdo, co to udela kdyz na
pasku 90m (DDS-1) s vypnutym MRS (takze nepozna, ze je 90m budu nahravat v
DDS-2 formatu (jina hustota, jina koercivita pasku apod). Nahraje se to
ale blbe ci ne ? Podle ceho stoj pozna jakou pasku a v jakem formatu ma ?
Tady hodne lidi tvrdi ze to pozna, ale spise je to otazka viry, nez
overeny fakt. (pozn MRS jsou prouzky na pasce opticky sejmutelne - ktere
reknou, co je to za pasku -ale MRS jde vypnou a navic nektere pasky MRS
namaji !!!.

A to uz nemluvim o DDS-3 norme (12GB na pasku bez komprese) ktreou dnes
kazdy nabizi ale na otazku kompatibility je standardni odpoved -
pouzivejte jen MRS pasky od nas.

Treba chci vedet blbosti - ale musel jsem mnohokrat resit proc nejde paska
nahrana kdesi ve svete zarucenen tarem precist tady a jak nahrat pasku,
aby sla cist jinde a na nektere veci nemam vysvetleni - jsou v oblasti
magic (nemelo to jit a slo a vetsinou opacen - melo by to jit, ale nejde
;-)

Uplne na konec - spolehlivost - stara 35470A asi po 4 letech prestala cist
stare pasky, jen cetla veci nahrane ted. - rozhozeni mechaniky.
S jednim videoopravarem se nam podarilo vse opet nastavit a seridit ( je
tomu asi mesic) a mechanika je jak nova. Jelikoz zadna firma DAT
neopravuje (vzdy jen kus za kus - co vim HP, Seagate, SONY) - byl to asi
unikatni experiment a povedl se. Pro zajemce s podobnymi problemy muzu
zprostredkovat kontakt.

Je mozna zajimave, ze praxe vypovida mechaniku
necistit vubec - co nejdele , zatimco vyrobce radi malem kazdy den - po 25
prujezdech pasky apod. Faktem je, ze s kazdym dalsim cistenim to bylo s
mechnaikou horsi a horsi.   Pry vyrobce potrebuje aby jste si kupovali
novou mechaniku kazde 2-3 roky (stejne zastarala z hlediska standardu)
a ne aby vam vydrzela vecne - proto doporucuje cistit (a opotrebovavat
rizenym zpusobem hlavy ;-)))

*  Petr Skoda                         Tel   : (0204) 649201, l. 361     *
*  Stelarni oddeleni                          (0204) 620361, 620136     *
*  Astronomicky ustav AVCR            Fax   : (0204) 620250             *
*  251 65 Ondrejov                    e-mail: skoda na sunstel.asu.cas.cz  *
*  Ceska republika                            pskoda na mbox.cesnet.cz     *