X Window a programovani
Jan Hubicka
hubicka na ta.jcu.cz
Středa Říjen 8 17:45:51 CEST 1997
On Wed, 8 Oct 1997, Petr Snajdr wrote:
> > 8. Podpora Linuxu jako hráčská platforma. (úvaha)
>
> Toto me privadi na myslenku, ze jsem se chtel zeptat
> ( jiz nejaky mesic :)) na programovani graf. aplikaci narocnych na
> "rychlou"
> grafiku pod X Window ( rekneme treba Quake ).
> Jak se takove software pise resp. s pomoci jakych knihove, ext., etc..?
no veci jako quake maji celkem asi nasledujici cesty:
1) pouzivat klasicke putimage z xlib. To funguje docela dobre a dosahne
az asi 80FPS na pentiu v 320x200, coz sice neni mnoho ale rozhodne je
to nejjednodussi
2) pouzivat MitSHM - funguje podobne jako putimage s tim rozdilem, ze
image je ve shared memory a tak to je opravdu rychle (u XaoSe dokonce
rychlejsi nez 320x200 v SVGAlib coz nechapu proc. nevyhody:
1) nechodi po siti
2) nektere obskurdni X servery (AIX) to nepodporuji
3) jine tam zase maji bugy (metro X)
4) nekdy ma potize kvuli limitum na velikost sdielene pameti
vetsinou se kombinuje z 1), takze kdyz se 2) nevede pouziva se 1). API
je temer shodne. Release 5 dokonce pridava sdilene pixmapy - kde do
sdileneho bloku muzou kreslit jak X tak aplikace (ale jsou tam potize
se synchronizaci - koulesy to dlouho pouzivaly ale pak jsem to zrusil,
protoze X11R4 jsou stale rozsirene (alespon na me workstation)
3) pouzivat dga - jakasi podivne extension od XFree86. Umi to lowlevel
pristup na hardware vcetne strankovani. Namapuje primo videoram, takze
aplikace musi mit rootovska prava. Proto to povazuju za stejnou
<censored> jaklo SVGAlib a tak nevidim duvoud to pouzivat. Jedinou
dulezitou vec - prepinani rozliseni to neumi, a tak je to IMO nanic.
4) existuje doublebuffer a sprite extension, ktere nevim jak pracuji
5) Hry jako koules si muzou celkem slusne vystacit s X protokolem.
jde tam dost vsechno - framebuffer (pres pixmapy), sprite apod.
3D hry by snad mohly dokonce pouzivat PEX ale ten take nepovazuji
za pouzitelny
Summary:
1) nabusit tak cca 500 radkouvou knihovnu ktera nezhavi 2) nebo 1)
2) udelat si vsechno sam
3) nejak se vyporadat s paletkama a formatama bitmapy, coz vubec neni
legrace
4) vysledek muze byt celkem slusne rchly
Honza
>
>
> --
>
> S pozdravem
> Petr Snajdr
>
> Software is like sex;
> it's better when it's free.
> --- Linus Torvalds
> ___________________________________
>
------------------------------------------------------------------------------
Have you browsed my www pages? Look at:
http://www.paru.cas.cz/~hubicka
Koules-the game for Svgalib,X11 and OS/2, Xonix-the game for X11
czech documentation for linux index, original 2D computer art and
funny 100 years old photos and articles are there!
Další informace o konferenci Linux