Osveta

Michal Kubecek kubecek na karlin.mff.cuni.cz
Čtvrtek Říjen 16 23:04:09 CEST 1997

> Urcite kazdy Linuxovy nadsenec uz narazil na chladne prijeti pri sve snaze
> kolegy presvedcovat o kladech naseho oblibeneho OS. Dokonce bych rekl, ze
> dost pocitacovych odborniku, kteri se zabyvaji napr. vyvojem pod komercnimi
> produkty je otravenych byt sebemensi zminkou o Linuxu. A to jsou lidi,
> jejichz schopnosti uznavam a jichz se vazim.

Na druhou stranu je spousta takovych, kteri nemaji o Linuxu
zadne tuseni. Nedavno jsem se snazil vysvetlit na jakesi
konferenci cloveku z jine fakulty, ze kdyz chteji sdilet
po budove jednu licenci programu Mathematica, je pro to
Linux vyhodnejsi nez NT a proc. Odpoved me sokovala: "No jo,
ale to by bylo strasne drahe!" Dalo mi dost prace ho presvedcit,
ze opravdu existuje kvalitni free implementace unixu na
obycejne PC.

> Jak na to, jestli vubec?

Rozhodne opatrne. Ne se snazit kazdeho hned presvedcit, ze
si ma instalovat Linux, to muze vyvolat spis silnou averzi.
Spis je potreba byt pripraven kdykoli vysvetlit, co je
v Linuxu vyreseno lepe.
  Dobre je mit po ruce par prikladu, v cem je Linux opravdu lepsi.
Je samozrejme nutne uznat, ze ve Visual C++ nebo Delphi se lepe
vytvari interaktivni graficke prostredi. Na druhou stranu ted
delam jakousi aplikaci, pro kterou je nutne, aby se urcity program
spoustel pravidelne dvakrat denne (pricemz ty casy jsou kazdy
den jine). Kdyz jsem cloveku, ktery se vyzna v W95/NT, vysvetloval,
ze to neni absolutne zadny problem, protoze mechanismus, ktery
takove veci zajistuje, je standardni soucasti systemu, tvaril
se velmi prekvapene. Nebo treba moznost zvetsit na chvili virtualni
pamet bez rebootu. Kdyz vypravim o tom, ze jsem sveho casu mel
na pocitaci uptime 140 dni, uzivatele W95 vetsinou nechapou,
o cem mluvim.

Jedna vlastovka na zaver: v Chipu 10/97 je clanek o novinkach
v nejrozsirenejsich operacnich systemech. Prestoze casopis je
orientovan spis na komercni sferu, povazuji Linux za system,
ktery je treba brat vazne, a vyjadruji se o nem dost pochvalne.
Vzhledem k tomu, ze jeste asi pred pul rokem sefredaktor SWN
napsal, ze "prvnim operacnim systemem, ktery plne vyuzil moznosti
procesoru 386, byly az Windows 95", je tu videt znacny pokrok.

                                                   Michal Kubecek