Nadace a LUG

Jan Hubicka hubicka na atrey.karlin.mff.cuni.cz
Pátek Říjen 17 13:08:07 CEST 1997

> : Nejsem zcela presvedcen, ze potrebujeme organizace dve, t.j. 'Nadaci'
> : a 'CZLUG'. Oblast jejich cinnost se bude totiz podle meho nazoru dost
> : prekryvat a navrhoval bych proto jejich slouceni, nejlepe pod jmenem
> : CZLUG. I s jednou organizaci je starosti az nad hlavu.
Hlavnim duvodem, proc neni Nadace organizovana jako CzLUG je to, ze nasim
cilem neni pouze Linuxove projekty (tady uz zase nemluvim o Linuxu jako
o jadre ale jako o kompletni instalaci), ale slo nam o to sjednotit aktivity
okolo free softwaru vubec. Linux neni jediny free software, presto ze urcite
patri k nejoblibenejsim. Existuje velke mnozstvi free operacnich systemu
napriklad: Linux, FreeBSD, vsta (free port planu9), freeDOS, Mach,
Hurd a dalsi distribuovane systemy stavene na Machu, mixie
(mikrojadro Martina Marese) a ty sdileji velkou cast aplikaci.
A proto je duvod, proc formulovat nasi organizaci obecne a netvarit se ze
Linux je jediny.

Na druhou stranu hlavnim ucelem Skupiny uzivatelu Linuxu je podle meho
nazoru cosi jako kydi byval Sharp klub. Centrum pro procitace v tabore
organizovalo mnoho takovych sdruzeni - Sharp klub, atari klub, sinclair klub
ale napriklad i klub lidi programujicich v assembleru z80 a ja byl v tech
klubech a krouzcich, ktere me zajimaly - Sharp, Assembler apod... jejich
 cinnost byla uzce vyhrazena a celkem dobre to fungovalo. Podobne podle meho
nazoru ma fungovat CzLUG a neni duvod proc nezalozit pozdeji i jine zajmove
skupiny pod nadaci jako treba EMACS users group, FreeBSD users group apod.

> [...]
> existuje a jsou v ni mimo jine lide, kteri maji zkusenost s vedenim
> nadace po pravni strance a s vedenim ucetnictvi nadace. Proto se klonim
> k tomu, ze pokud tady nekdo je ochoten dobrovolne se o tyto veci
> (o kterych ja sam nevim vubec nic) starat, necht CZLUG existuje
> jako (po pravni strance neformalni) sdruzeni v ramci Nadace, pravdepodobne
> s do znacne casti oddelenym ucetnictvim (jde-li neco takoveho).
> Pak je tady ovsem ten aspekt, ze jsou lide, kteri <SMILE>jsou velmi GNU
> a tvrdi, ze by se melo rikat GNU/Linux, Lignux nebo Linux-based GNU
Myslim, ze  toto se tak trochu tyka me. Abych vyjasnil muj postoj:
Ja osobne nemam nic proti uzivani jmena Linux, osobne take nerikam GNU-Linux,
a nic proti Linuxu nemam. Dokonce hodlam vstoupit a aktivne se podilet na
cinnosti CzLUGu jakmile to bude mozne, psat do Linuxovych novin pana Janika
apod.

Duvod, proc jsem diskutoval na internim listu nadace
moznost pouzivani GNU-Linux misto Linux v mistech, kde se mluvi o operacnim
systemu jako celku byla jenom snaha obejit zbytecne konflikty.
Osobne si pana Stallmana (zakladatele GNU) velmi vazim. On se zajima
o nasi nadaci a jedna z veci, ktere se mu nelibi je fakt, ze nektere
projekty, ktere nemaji prilis co do cineni z jadrem (napriklad pocesteni)
jsou oficialne formulovany jako "Linux-only", coz napriklad zabranuje
velice aktivni skupine uzivatelu FreeBSD (podivejte se na www.freebsd.cz)
se take podilet, presto ze 90% veci je temer shodnych. Take zastaval nazor,
ze je zbytecne omezovat sdruzeni uzivatelu pouze na Linux, kdyz tu existuji
i uzivatele jinych free operacnich systemu (FreeBSD, Hurd) a oni by se urcite
radi pridali. Myslim ze ma do urcite miry pravdu. Mozna by bylo lepsi
pojmenovat pocestovaci projekt "Projekt free software pro ceskeho uzivatele"
a spolupracovat i s ostatnimi. Pouziti GNU-Linux jsem videl jako jakysi
kompromis, ktery by uspokojil pana Stallmana (a nektere dalsi lidi) a zaroven
podle meho nazoru nerozcilil uzivatele Linuxu. Pan Stallman toto oznaceni
se nesnazi prosadit kvuli tomu, aby prevzal veskerou slavu na sebe, ale
proto, ze hodne Linuxovych uzivatelu si ani neuvedomuje ktera cast je a neni
Linux a maji tendenci se trhnout, vytvaret vlastni Linuxove verze programu
apod. To prinasi mnoho problemu. Osobne si nemyslim ze zrovna zmenou jmena
se tato situace zmeni, ale pan Stallman me o to pozadal a nevidim duvod
proc mu nevyhovet.  Ukazalo se ale, ze tato moznost neni shudna a tak
uz na ni netrvam.

Honza