Poznamky ke stanovam, Nadaci z CZLUGu

Jan Kybic kybic na circhp.epfl.ch.epfl.ch
Pátek Říjen 17 16:17:43 CEST 1997

Zdravim vas vsechny. Myslim, ze otazka budouci organizace je velmi
dulezita a vyplati se zamyslet i nad detaily, a vse radne
prodiskutovat. Je to pochopitelne pomalejsi a mene efektivni, nez
metoda direktivni, ale co se da delat. Takze ty poznamky:

> navrhuji vypustit text "S clenstvim je neslucitelne porusovani autorskych
> prav a jinych zakonnych a etickych norem souvisejicich s dusevnim
> vlastnictvim."

Bylo by hezke, kdyby to tam bylo, pozvedlo by to nasi organizaci na
jakousi vyssi moralni uroven, neco jako 'Rotary Club' atp. Na druhou
stranu CZLUGu do toho nic neni, co delaji jeho clenove mimo prace s
Linuxem. Je to jako kdybychom nepovolili clenstvi nikomu, kdo nekdy
jel na cerno, nebo platil pokutu za nedovolenou rychlost. Hypoteticky
priklad: Hypoteticky clovek ma doma pocitac, ktery sdili se
cleny sve rodiny. Sam pouziva vylucne Linux, ale ostatni clenove
nikoli a na hard-disku pocitace jsou i programy ziskane nelegalnim
zpusobem. Jelikoz hypoteticky clovek je z one rodiny pocitacove
nejvzdelanejsi, obcas dokonce ony programy i instaluje a dopousti se
tak porusovani zakona, ergo nesmi byt clenem CZLUGu.
Zaver: Rovnez navrhuji vypustit zmineny text.

> a spolupracovat i s ostatnimi. Pouziti GNU-Linux jsem videl jako jakysi
> kompromis, ktery by uspokojil pana Stallmana (a nektere dalsi lidi) a zaroven

I ja si pana Stallmana velice vazim, nebot bez nej bychom rozhodne
nemeli, to co mame. Ja vsak chci a budu rikat 'Linux' (a chtel bych, aby
nase organizace mela jmeno obsahujici 'Linux'), protoze se mi to libi
vic nez ostatni varianty, prestoze jsem si dobre vedom, ze
mnoho bezne uzivanych programu/knihoven je GNU.

>nazoru ma fungovat CzLUG a neni duvod proc nezalozit pozdeji i jine zajmove
>skupiny pod nadaci jako treba EMACS users group, FreeBSD users group apod.
> projekty, ktere nemaji prilis co do cineni z jadrem (napriklad pocesteni)
> jsou oficialne formulovany jako "Linux-only", coz napriklad zabranuje
> velice aktivni skupine uzivatelu FreeBSD (podivejte se na www.freebsd.cz)
> se take podilet, presto ze 90% veci je temer shodnych. Take zastaval nazor,

Tohle (^^^) mi prijde jako velmi dobre argumenty pro existenci Nadace
nad CZLUGem, ne ktere jsem, priznavam, predtim nepripadl. Pokud je
skutecne pravda, ze vetsina napr. pocestovacich snah by byla
pouzitelna i pro uzivatele treba FreeBSD, je to velmi padny duvod pro
spolupraci, ktera bude pochopitelne snadnejsi, budou-li obe skupiny
uzivatelu cleny jedne nadace. Stejne tak je pravda, ze napriklad
sdruzeni uzivatelu nejakeho Emacsu muze sdruzovat uzivatele Linuxu
stejne jako Windows NT :-). Zaver: Zacinam byt castecne presvedcen o
smysluplnosti Nadace. Ja sam ovsem pouzivam Linux a proto me pripadne
aktivity se pravdepodobne budou tykat prevazne Linuxove sekce.

> Idea cyklickych setkani v ruznych mestech je celkem zajimava,
> jen frekvenci bych asi zvolil mensi (dva-tri mesice).

Zejmena pro studentske cleny muze byt prilis drahe (i kdyz tezko rici,
studenti jsou cim dal bohatsi :-) cestovat na jeden den nekam daleko,
a zucastnovali by se proto mozna jen setkani v nejblizsim
centru. Bude-li celkova frekvence perioda jen dva-tri mesice, pak se
na jedno centrum dostane rada jednou za rok, coz je v Linuxu vecnost.
Na druhou stranu (pripadam si trochu jako Zid z muzikalu 'Fiddler on
the Roof' v jeho zname pisni, :-) ten taky zvazoval vecna pro a proti),
jist nema smysl poradat setkani, kde bychom si nemeli co rici.
Zaver (salamounsky): Setkani pokud mozno kazdy mesic, ale jen v
pripade dostatecneho programu.

>	Mozna by stalo zato promyslet/prepracovat bod o tom, ze zadna
>funkce vyboru nesmi byt honorovana. Co kdyz se rozhodneme pro nejakou
>formu uzivatelskeho supportu (hotline nebo neco takoveho). Nebo odmenu pro
>toho, kdo by se staral o vypalovani jmenovanych CDcek.

Souhlasim. Je jina doba nez pred revoluci, dnes je potreba skutecne
pracovat, aby clovek neceho dosahl a je jen velmi malo nadsencu, kteri
povazuji praci pro druhe/spolek/spolecnost za tak dulezitou, aby ji
chteli venovat podstatnou cast sveho casu a mohli si to
dovolit. Nabidneme-li skromnou odmenu, mozna jejich pocet zvysime.
Takovy predseda CZLUGu je pozice jiste cestna, ale narocna (ma-li
takovy predseda za neco stat) a nemyslim si, ze bude mnoho
kandidatu. Ja bych rozhodne byl ochoten predsedovi neco prispet za to,
ze mi zaridi treba zajimavou prednasku kazdy mesic. Navic, dela-li
nekdo neco zadarmo, je tezke ho kritizovat, nebot nemam moralni pravo
od nej neco vyzadovat.

Co se tyka hotline, myslim, ze to neni vubec spatny napad. Mozna by
stalo za to uvazovat i o jeji komercni verzi, t.j. lide/podniky by
platili za rychlou radu, pripadne pomoc na miste. Pokud by to bylo
slucitelne s budoucim statutem CZLUGu, byla by to moznost, jak si
vydelat na jine neziskove projekty. Nebo byste radeji nechali podobne
aktivity ciste komercnim subjektum?

> ale mozna by bylo vhodne mit oficialni nazev cesky (a/nebo) anglicky
> misto "Czech Linux User Group pri Ceske nadaci pro free software"

Navrhoval bych mit dva alternativni, plnohodnotne nazvy. V ceskych
dokumentech psat 'Ceske sdruzeni uzivatelu Linuxu' (doufam, ze to
Moravakum nevadi) pripadne 'Sdruzeni ceskych uzivatelu operacniho
systemu Linux', ci nejakou jinou permutaci techto slov. V anglictine
pak 'Czech Linux User Group'.

>Ano. Predbeznou rocni kalkulaci je nutne udelat. Jinak to nema smysl
>rozjizdet.
Zkusme to. Predpokladejme zhruba 200 clenu s prumernym rocnim
prispevkem 200Kc (jsou v tom i studenti) =>
rocni prijem (predpokladam, ze cisty, dane snad platit nemusime?) 40000Kc.
Naklady: Vydavani LN ...             12mesicu*10Kc*200vytisku = -24000Kc
         Pronajem salu pro setkani...12mesicu*1000Kc          = -12000Kc
         Odmeny pro cleny vyboru a dalsi obetavce... 8* 500Kc = - 4000Kc
                                                             -------------
								     0Kc

To to pekne vyslo! :-) Pokud by se kolektivnimi cleny staly napriklad
vysoke skoly, bylo by mozne poradat setkani na jejich pude zadarmo a
usetrene penize venovat na nejake lepsi ucely.

> Vykonnym organem sdruzeni je vybor CZLUG (dale jen "vybor") voleny v poctu 10
> az 15 clenu.

Take si myslim, ze 3-7 by bylo mozna postacujici. Cim vice lidi, tim
vetsi prace je sehnat dohromady, tim dele trva diskuse a tim hur se
prijimaji rozhodnuti. Spousta vykonnych clenu (redakce LN, vypalovani
CD, pokladnik(?)) nemusi byt cleny vyboru, mohou mu byt podrizeni.

> Minimalne 1x rocne ziskat nejnovejsi volitelnou distribuci OS Linux
> na CDROM nebo

Pokud by takove CD obsahovalo i zapracovanou cestinu a jine specificky
ceske/slovenske dokumenty (Linuxove Noviny, manualy), tak ano. Jenom
kopirovat distribuci nema cenu, je levnejsi koupit takove CD (treba i
hromadne) hromadne vyrobene. Jinak predpokladam, ze cenu takoveho CD by si
kazdy platil v plne vysi, protoze pro mnoho lidi co jsou na Internetu
to nema velky vyznam.

> Moznost pozadat CZLUG o technickou pomoc pri reseni problemu s OS Linux

Tohle navrhuji vypustit, protoze mi to prijde prilis vagni a navic by
to implikovalo, ze CZLUG by mel zalozit nejaky organ, ktery by se
podobnymi problemy mel zabyvat. Pokud to tak bylo mysleno, muselo by
se zrejme jednat o placene funkce a ja za nic takoveho platit nechci.

Tak tot prozatim ode mne vse. Hezky den.

Honza

Jan Kybic <xkybic na sun.felk.cvut.cz>        (Muzete psat i s diakritikou)
http://cmp.felk.cvut.cz/~kybic/       tel. 42-2-301 88 26
For PGP key finger kybic na fu.felk.cvut.cz or see my WWW page.