CZ klavesnice

Dobias Ladislav XDOBIASL na electra.felk.cvut.cz
Pátek Říjen 24 11:29:28 CEST 1997

On 23 Oct 97 at 23:07, Milan Zamazal wrote:

> Moje ceska klavesnice se od vyse uvedene lisi takto:
> - klavesa `1' je `1', nebot jednicka se vyskytuje v textech casteji nez `+'
> - na hranatych zavorkach mam `u' s carkou a s krouzkem z tehoz duvodu

Dovolil bych si _nepodporit_ tento Milanuv navrh... :-)

Mam pro to padny duvod: kdyz pisete cisla na ceske klavesnici, napr.
'1997', tak drzite SHIFT a mackate cisla, coz na ty jeho klavesnici
nejde.

S tim 'u' nevim, ja to pouzivam s mrtvou klavesou, ale ROZHODNE bych
nedaval ty 'u' na hranate zavorky, ale tak jak je to na ceske
klavesnici (na '[' a na ';'). Ale to uz zase neni programatorska
klavesnice, protoze nema SHIFT...

Jinymi slovy:
Souhlasim s navrhem J. Kybice na programatorskou klavesnici, az na
jednu 'drobnost':

> Moje oblibena klavesnice je takova, kde jsou oproti standardni US
> klavesnici zmenene pouze klavesy prvni rady, konkretnena cislicovych
> klavesach jsou bez shiftu mala pismena s diakritikou, se shiftem
                                                           ^^^^^^^
> znaky '!' az ')', s mrtvou klavesou pak cislice. Mrtva klavesa je
                             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> '+'/'=', inkriminovane znaky pisu jejim dvojim stiskem, '+' je
> navic na klavese '1'. Ostatni ceska pismena pisu s mrtvou klavesou,
> vcetne 'u' s carkou a krouzkem. Nemam rad prohozene 'y'/'z' a
> zmeneny vyznam klaves '[',']'...

Me by se zase libilo, kdyby se shiftem tam byly cislice, jako na ceske
klavesnici, a znaky '!' az ')' by se delaly bud mrtvou klavesou nebo
pomoci AltGr - coz navic odpovida i makrum do Qeditu (v CSTeXu) od
Petra Olsaka.

Tot muj nazor na ceskou programatorskou klavesnici.

Zdravi
Lada Dobias