CZ klavesnice

Petr Herman Petr.Herman na lfmotol.cuni.cz
Pátek Říjen 24 18:25:55 CEST 1997

=?ISO-8859-2?Q?Hanu=B9_Adler?= wrote:

> me se zda nejlepsi zachovat standardni rozlozeni klaves (radeji qwerty,
> ale spousta lidi radsi qwertz), kde dostanu americkou klavesnici, kdyz
> podrzim pravy alt (altGR). Znaky jako @#$%^& a pod se timto zpusobem
> pisi bez problemu a nemusim pouzivat numerickou klavesnici, ktera mi na
> notebooku pod X stejne vubec nefunguje....

AltGr mi nepripada to nejlepsi, protoze takove modifikujici klavesy jako
Alt, Alt-Gr, Ctrl a jejich kombinace jsou vyuzivany vsemoznymi jinymi
aplikacemi. Myslim si, ze 'ciste' reseni programatorske klavesnice
by se melo pouzitim techto klaves vyhnout, a pro psani 'printable'
znaku pouzivat pouze klavesy pro 'printable' znaky plus Shift.

Rozlisovani mezi levym a pravym shiftem take neni dobre, protoze
pri psani vsemi 10 se pouzivaji pro velka pismena stridave oba.
(Leda by melo zvlasni vyznam pouziti 'spatneho' shiftu - napriklad
levy shift+A - ale to nemyslim vazne, na to by asi spousta lidi
zahorela.)

Na druhe strrane je fakt, ze by se obcas jeste siklo vyuzit nejakou
klavesu 'navic'. Napriklad co s tou 'Woknousi' klavesou na W95
klavesnicich? Je nejak pod Linuxem vyuzitelna? Ale nepredpokladam,
ze bychom si meli kvuli porizovat W95 klavesnice, takze to take neni
universalni reseni.

Jedine, co bych toleroval jeste jako systemove 'ciste' reseni,
je vyuziti CapsLocku: tem, myslim, aplikace bezne ke svym specialnim
ucelum nevyuzivaji - nebo se mylim?

Ovladac klavesnice by musel umet rozlisit dva pripady:

1) CapsLock se stiskne a pote zase uvolni: efekt je stejny, jako normalne
   (tj. zmeni se stav CapsLock, prislusna LEDka se rozsviti/zhasne).

2) Stiskne se CapsLock a pred jeho uvolnenim jeste jina klavesa:
   v tom pripade se stav CapsLocku jako takoveho nezmeni a klavesa
   CapsLock bude chovani nasledujici klavesy modifikovat, podobne
   jako treba klavesa fn na notebooku apod.
   Timto stylem by slo imitovat treba numpad (viz muj minuly mail)
   anebo nouzove psat znaky jinych abeced.

   Vyhoda toho 'PseudoNumPadu' pro psani cislic je v tom,
   ze zatimto levy malicek tiskne CapsLock, prave tri prsty
   rychle a bezpecne pisou cisla stejne pohodlne, jako na NumPadu,
   aniz by prava ruka ztracela cas premistovat se tak daleko
   (na skutecny NumPad) a zase zpatky.
   (Takto usetrene klavesy na NumPadu by pak slo pripadne pouzit treba
   jako dalsi sadu specielnich funkcnich klaves. Ale to jen na okraj,
   to neni zrejme to, co by nas ted palilo nejvic. Sorry.)

Nebo se uz nekde jinde tato klavesa nejak podobne vyuziva?

> Hanus Adler

Petr Herman