CZ klavesnice

Milan Zamazal pdm na informatics.muni.cz
Pátek Říjen 24 22:22:24 CEST 1997

Uf!  Pro Petra Hermana: Tak tos vazne prehnal, zejmena ten bezmala 500 radkovy
prispevek me takrka dorazil.  Ocekavam, ze to za trest vsechno sesumarizujes a
udelas z toho strucny a jasny prehled :-), pokud se toho dobrovolne neujme Petr
Stanek coby koordinator.  Abys nerekl, ze jsem na tebe moc zly, trochu ti
pomuzu.

Stav:
- Zatim nebyly zadne namitky proti standardni klavesnici ani IBM klavesnici.
- Neni jasne, zda k nim pridat jednu nebo vice dalsich klavesnic.
- Pouzivane ceske klavesnice jsou tvoreny na zaklade nasledujicich pravidel,
  jejich pocet je exponencialni vzhledem k poctu pravidel:
  * umisteni mrtve klavesy: zda se, ze vetsina lidi pouziva =/+
  * qwerty x qwertz: vetsina lidi patrne pouziva qwerty
  * shift+cislice: nazor na to, zda to ma psat cislice ci zavinace, se zda byt
    nejednoznacny
  * u: asi prevlada `u' pres mrtvou klavesu a `u' na stredniku (muj osobni
    nazor: kdyz `u' pres mrtvou klavesu, tak `u' dat na jednicku)
- Neni jasne, cim klavesnice prepinat.  Zda se, ze obecne je preferovana
  klavesa Pause.
- Rozvinula se diskuse o moznostech dodatecne konfigurace.

Zde uvadim jediny zasadni argument k rozlozeni klaves, zbytek v odpovedich na
citace uz je mene dulezity: Dle meho nazoru je velmi vhodne, aby klavesy z US
klavesnice zustaly na svem miste, menit se mohou pouze modifikatory.  Z toho
duvodu se mi nelibi qwertz, `+' na jednicce, strednik odsunuty na apostrof a
castecne i shift+cislice produkujici cislice misto zavinacu.

Odpovedi:

    JL: Chtel bych se zeptat. Pouziva nekdo z Vas v Linuxu i takove klavesy
    JL: jako Ctrl+sipky, Ctrl+Home, atd. ?  Chci se hlavne zeptat jestli jsou
    JL: retezce, ktere maji tyto klavesove kombinace vracet nejak
    JL: standartizovany.

Ja je pouzivam a standardizoval jsem si je sam. :-)

    JK: Jeste me napada, ze perfektni vec je prepinani mezi US a ceskou
    JK: klavesnici jednim stiskem (tusim ze to bylo 'Pause' v jednom z
    JK: pocesteni Xu). Pak lze v pohode psat treba text programu nebo rovnice v
    JK: TeXu na US klavesnici a komentare na ceske. Preci jenom, nez clovek
    JK: namacka takove 'Ctrl C z z', jednou na zacatku a podruhe na konci
    JK: ceskeho textu, tak uz by mohl mit napsanych sest znaku navic.

Souhlas.  Jinak viz take nasledujici odstavec:

    PK: Ale uplne nejlepsi mi pripada jakasi kombinace obeho, kdy 1) budu moci
    PK: svizne prepinat sem a tam a zaroven

Takove situace lze resit na urovni editoru.  Vyplnuji-li nadpis pro obrazek
v xephemu, je mi jedno, na cem tech 10 pismen napisu.  Pisu-li program, je to
neco jineho.  Novejsi verze emacs-czech maji podporu pro chameleonskou
klavesnici -- uzivatel klavesnici v nekterych pripadech vubec nemusi prepinat!
Priklad: Pisu program v C s ceskymi komentari, ceskou klavesnici chci mit prave
v tech komentarich.  To se da v emacs-czech zaridit celkem jednoduse a nemusim
pak klavesnice vubec prepinat.  Spatne je to ale v CWEBu, kdyz pisu cesky i
identifikatory a mohu se pak zblaznit z hranatych zavorek.  Nicmene i to je
problem resitelny (editor pozna, kdy ma psat u a kdy ] ), i kdyz to da dost
prace.

    PH: 1) Na nejakem domluvenem miste, dejme tomu /etc/kbdcz, bude nejaky
    PH: textovy soubor, ktery bude mit treba najaky takovyhle format:

Myslim, ze napad je to v principu dobry a ze by se hodilo jej prilezitostne
prodiskutovat v debian-devel listu.

    PH: Jedine, co bych toleroval jeste jako systemove 'ciste' reseni, je
    PH: vyuziti CapsLocku: tem, myslim, aplikace bezne ke svym specialnim
    PH: ucelum nevyuzivaji - nebo se mylim?

Ja ho pouzivam pomerne casto v jeho beznem vyznamu.

    PH: Nedelam si totiz iluse, ze by pro kazdeho byla nejvhodnejsi klavesnice,
    PH: ktera vyhovuje nejvice lidem. A ani nedoufam, ze by tato 'vetsina' byla
    PH: nadpolovicni. Takze nakonec stejne skutecna vetsina by se musela
    PH: prizpusobovat mensine. Ale i kdyby 1 uzivatel se musel prizpusobit 9999
    PH: jinym, tak by mi to nepripadalo zkratka fer.

Protoze nelze udelat 100 klavesnic, jinak to nejde.  Jde o to definovat nutne
minimum.  Bude-li k tomu i nastroj pro dotatecnou konfiguraci, bude to skvele.

    PH: Myslim si, ze bude dobre, kdyz se dohodneme na jedne klavesnici, ktera
    PH: bude jako defaultni, a pripadne na nekolika dalsich, ktere budou
    PH: 'predkonfigurovane'

To ma kazdy programator tukat definice 10 klavesnic?  Dokud nebude obecne
podporovan jednotny konfiguracni soubor (coz tak brzy nebude), melo by tech
povinnych predkonfigurovanych klavesnic byt co nejmene.

    PH: Take ten Milanuv navrh nepodporuji, ale spis proto, protoze me pripada
    PH: divne, ze by mela jednicka byt nejakou vyjimkou mezi ostatnimi
    PH: cislicemi.

No nemam tam dat co jineho a `1' se z cislic vyskytuje skutecne nejcasteji.

    PH: Kdyz je tu zminka o NumLocku, otazka pro Milana: Jde to anebo nejde,
    PH: aby Emacs mohl rozeznat cislice, psane na alfanumerice, od cislic,
    PH: psanych na NumPadu?

V Xech bez problemu, na konzole podle meho nazoru ne, pokud se to nenastavi
specialne v konfiguraku pro kbd.

    PH: Mrtvou klavesu pouzivam jednu universalni, a to na miste '+'
    PH: znaku na kraji klavesnice - rozhodl jsem se pro zpetny apostrof '`',

Takze mas opet dve mrtve klavesy a nijak moc si nepomuzes.

    PH: Viz vyse, stacilo by jen to '+'.

Sam rikas, ze to nestaci. :-)

    PH: Myslim, ze shoda bude mozna stejne jen na nejakem 'Meta...', ale tu
    PH: 'svou' klavesnici stejne nikdo za jinou nevymeni. A pokud by byl k tomu
    PH: okolnostmi tlacen, tak skoda nejen pro nej, ale pro nas vsechny a pro
    PH: svobodu Linuxu vubec.

Ne tak docela.  Vim, ze ty sis klavesnici z emacs-czech predefinoval, ale
zajimalo by me (recnicka otazka, nebombardujte me prosim maily!), kolik procent
uzivatelu si klavesnici
- zmenilo
- nezmenilo, protoze jim rozlozeni bylo natolik jedno, ze nemeli chut se tim
  zabyvat
- nezmenilo, protoze se snazili, ale lekli se te konfigurace.
Tipuji, ze tech prostrednich je nejvice.

Ja sam uz zacinam uvazovat o zmene sve ceske klavesnice, nebot jsem se ledascim
inspiroval.  A navic dalsi generace programatoru uz budou pouzivat tu jednu
standardni programatorskou klavesnici a nebudou chapat, proc jejich predchudci
pouzivali kazdy jinou. :-)

Milan Zamazal