CZ klavesnice

Petr Kolar PETR.KOLAR na vslib.cz
Středa Říjen 29 11:59:10 CET 1997

Co tu jeste nepadlo a co mi pripada pomerne dulezite:

Vsechny ceske modifikace klavesnice by pokud mozno mely zachovavat vsechny
ridici klavesnicove kombinace v danem prostredi (na konzoli prepinani
virtualnich terminalu pres Alt-Fn, Ctrl-Alt-Fn a Alt-CursorLeft
Alt-CursorRight, scrollovani pres Shift-PgUp a Shift-PgDn, vypisy pres ruzne
Alt/Shift/Control-ScrollLock, Ctrl-. jako Compose atd. -- vetsina z vyse
uvedeneho v ceskem rezimu cz-lat2-prog.map z cstools nechodi).

Klavesnice by mely (i kdyz to cestinou nesouvisi) konzistentne resit
fungovani Backspace/Delete a pripadne i Insert, Home, End, PgUp, PgDn. Mne
osobne se zda nejlepsi, kdyz klavesa Backspace generuje ASCII kod 127 a
klavesa Delete retezec "\033[3~" (Remove). V dokumentaci k pocesteni by melo
byt popsano, jak tomuto nastaveni prizpusobit jednotlive aplikace.

Taky by bylo pekne, kdyby klavesnice umoznovaly psat nejen vsechny
ceske, slovenske a nemecke znaky, ale napriklad pres nejake Compose
i vsechny tisknutelne ISO-8859-2 znaky.

On 24 Oct 97 at 23:08, Milan Zamazal wrote:
> Stav:
> - Zatim nebyly zadne namitky proti standardni klavesnici ani IBM klavesnici.

Tusim ani proti klavesnici bez mrtvych klaves (ta ma tu vyhodu, ze se
nikomu nelibi, takze o ni nikdo nediskutuje).

> - Neni jasne, zda k nim pridat jednu nebo vice dalsich klavesnic.

Vypada to, ze existuji dve skupiny uzivatelu ceske programatorske klavesnice

- pisici vsemi deseti a potrebujici psat i specialni ASCII znaky;
  jejich pozadavky na klavesnici se velmi blizi IBM/M$ ceske pocitacove
  klavesnici, ale nevyhovuje jim krkolomne psani specialnich znaku
- nauceni na pocitacovou klavesnici a potrebujici psat i ceske znaky;
  tem by nejlepe vyhovela americka klavesnice, ktera by nad cislicemi mela
  jeste jednu radu pro escrzyaie s diakritikou a nejakou tu mrtvou klavesu
  :-)

Uvnitr kazde skupiny budou jiste ruzne nazory napr. na to, jestli psat
znaky !@#$%^&*() se Shift nebo s Alt (navrh klavesnice P. Hermana mne zbavil
poslednich iluzi, ze dohoda v ramci techto skupin je mozna, i kdyz patrim
do te druhe skupiny -- jeho klavesnice ma mozna malo vyjimek, ale kazda
ma naprosto jinou strukturu). Ale tyto skupiny jako celky se mezi sebou
neshodnou naprosto jiste. Cili je asi rozumne uvazovat o dvou
programatorskych klavesnicich s mrtvymi klavesami (+ jedna ceska standardni
a jedna bez mrtvych klaves).

> [...]
>   * umisteni mrtve klavesy: zda se, ze vetsina lidi pouziva =/+
>   * qwerty x qwertz: vetsina lidi patrne pouziva qwerty
>   * shift+cislice: nazor na to, zda to ma psat cislice ci zavinace, se zda byt
>     nejednoznacny
>   * u: asi prevlada `u' pres mrtvou klavesu a `u' na stredniku (muj osobni
>     nazor: kdyz `u' pres mrtvou klavesu, tak `u' dat na jednicku)
> - Neni jasne, cim klavesnice prepinat.  Zda se, ze obecne je preferovana
>   klavesa Pause.
> - Rozvinula se diskuse o moznostech dodatecne konfigurace.

   Vyroba konfiguracnich souboru klavesnice pro ruzna prostredi (konzole,
X-Window, xterm, emacs, ...) z jednoho konfiguracniho souboru je dobra
myslenka. Misto D1, D2 pro mrtve klavesy bych doporucoval dead_neco. Krome
toho se konfiguracni soubor asi neobejde bez vetveni podle pozadovaneho
ciloveho prostredi (jinak by stacilo vzit libovolny konfigurak treba pro
xmodmap a povolit z nej jen to, co umi vsechna uvazovana prostredi). Mne se
treba libi, kdyz dvoji stisknuti mrtve klavesy rovnitko (dead_acute) da znak
rovnitko (velmi intuitivni - kdyz neco zmacknu a ono to nefunguje, tak to
zkusim jeste jednou), ale to treba na konzoli nemuze fungovat (viz
procedura do_dead ve zdrojaku jadra; nebo se mylim?). Vubec navrh
Jana Kybice

> Moje oblibena klavesnice je takova, kde jsou oproti standardni US
> klavesnici zmenene pouze klavesy prvni rady, konkretne na cislicovych
> klavesach jsou bez shiftu mala pismena s diakritikou, se shiftem znaky
> '!' az ')', s mrtvou klavesou pak cislice. Mrtva klavesa je '+'/'=',
> inkriminovane znaky pisu jejim dvojim stiskem, '+' je navic na klavese
> '1'. Ostatni ceska pismena pisu s mrtvou klavesou, vcetne 'u' s carkou
> a krouzkem. Nemam rad prohozene 'y'/'z' a zmeneny vyznam klaves '[',']'...

se mne osobne temer uplne libi (libila by se mi treti mrtva klavesa pro
prehlasku na klavese `, smiril bych se i s psanim prehlasek pres Compose).

Abych nemlatil prazdnou slamu - moje oblibena klavesnice pro xterm je
vystavena na http://www.kin.vslib.cz/~kolar/XTerm.cz.txt .

--
                         ***  Petr Kolar  ***
    Department of Computer Science, Technical University of Liberec