CZ klavesnice KORDINATOR

Snek linux-cz na www.alla.sk
Čtvrtek Říjen 30 06:43:09 CET 1997

Vzhledem k tomu ze jsem byl poveren kordinaci ceske
klavesnice pro Linux, tak se pokusim nasmerovat dalsi
tok vasi diskuze.

- Pokud budete diskutovat o klavesnici tak to rozdelte na
  dve skupiny

  1. CZ klavesnice standart IBM
  2. CZ klavesnice programatorska

  at je vtom prehled a ne b....

- Jako prioritu bych stanovil vase prohlaseni o IBM
  standartu za OK a jeho zaslani do kbd (kde schazi) a
  XF86 (za stare xkbd cs).

- Jako druhou prioritu stanovit nejakou/nejake
  programatorske klavesnice za jakes takes standart.
  Myslim ze kazdy programator si uz ji upravi
  kdyz bude potrebovat.

- Treti priorita sestavit komplexni klavesnici po vzoru panu
  Meduny a Kasprzaka, kde si kazdy vybere co mu chutna.

- Ctvrta priorita utvorit celistvou sadu klavesnic nebo to
  /etc/kbd, pro vsechny mozne programy?

- Mou klavesnici kompromis berte jako docasnou zaplatu,
  zalozenou na standartu IBM. (Pokud tam bude vadit tak ji
  dam na svou Homepajznu.)

Dale jen muj osobni nazor:

Nevim proc diskutovat na tema QWERTZ/QWERTY. Je si treba
uvedomit ze malokdo z vas pracuje na vice "ceskych"
systemech a promne je obrovska vyhoda sednout
na firme k MS-DOSu, MS-Win, IBM AIXu, HP-UXu a porad
pouzivat stejnou klavesnici!

Sam jsem po objeveni Linuxu si musel prvni precist jak se
vubec pomoci vasi Linuxove klavesnice vube pise a pak si
napsat vlastni!

Pokud chcete pomoci rozsirit Linux, tak neodrazujte ceske
uzivatel klavesnici.

Vetsina NEPROGRAMATORU pise vsemi 2-10 prsty (ja trema)
podle standartu CESKY PSACI STROJ. Programatori
(mezi nez jsem kdisi patril) pisi na US klavesnici i pod
MS-Win a zasadne QWERTY.

Pokud se bavite o necem ke konfiguraci tak si vas dovolim
upozornit po vzoru konference "precti si HOWTO",
v mini HOWTO najdete velice pekny dokument Key-Setup a
tam zminku o programu pro konfiguraci xkb XKeyCaps.
Hned pak budete vedet odkud pochazi graficka verze popisu
klavesnice a svou klavesnici si prekonfigurujete pouhym
poklepanim mysi!

Pokud se jedna o editaci kbd a xkbd tak to neni zase takovy
problem.

Klavesy jako Scroll Lock a Caps Lock bych nechal napokoji.
Ta prvni neni vsude a ta druha je celkem vsem jasna.

Prepinani klavesnic tezko rici, ja osobne pouzivam jen jednu
a nikdy nevim cim se pod MS-Win prepina. To bude tezky
orisek. Osobne bych byl pro Shift+Shift.

MS kupodivu pouziva (od DOSu 5 nebo 6?) klavesnici
kompatibilni s IBM a HP, ne naopak!
Od te doby mne pod DOSem nestrasi vami chvalene rezidenty!
Sic mi to dalo fusku naucit se standartu, ale ted mam
svaty klid a pisi vsude stejne.

Skuste strcit "vami vymyslenou"
klavesnici sekretarce a omlati vam ji o hlavu.
Programator zase naopak.

S pozdravem Snek.