Budoucnost Linuxu

Pavel Machek pavel na Elf.mj.gts.cz
Neděle Září 14 22:05:13 CEST 1997

Ahoj!

Zajimalo by me: Jaky je problem s lokalizaci linuxu?
a) cesky hlasky _nechci_.
b) cestina na konzoli beha (je fakt ze _me_ nechodej ramecky, ale i to
se da resit - jenze ramecky nejak nepouzivam)
c) ceska ucw klavesnice je genialni a chodi
d) emacs je ochotny cestinu editovat, i kdyz ne uplne
dobre. milanek na atrey do nej udelal patch, ted uz to chodi sqele
e) Xy z vykonovych duvodu nepouzivam. _Nejake_ pocesteni Xu
existuje...
f) ceske trideni mi vubec nikde nechybi... (pravda, je to castecne
proto ze soubor cesky nepojmenuju, protoze vim ze by to nemuselo delat
dobrotu ;-)

> Na prvni pohled se muze zdat, ze je smesne, aby napsani tridici
> tabulky bylo reseno v ramci vyzkumneho ukolu, ale ceska (a pokud si
> spravne pamatuji, tak i slovenska) norma je, co se poradi trideni
> tyce, nejednoznacna, takze by to mohlo prospet i tvorbe rozumnejsich
> (ve smyslu pro pocitacove trideni vhodnejsich) norem. Kdysi jsem

Podle me je ceska tridici norma naprosto k nicemu - a pro pocitace
naprosto nepouzitelna. Vzhledem k tomu jak je norma slozita ji nikdo
nezna - takze vubec nebude vadit kdyz se bude pouzivat cookoliv jineho
a rozumejsiho. Vpodstate bych se priklanel k trideni 0, 1, ,9, ..., a,
'a, b, c, ~c, ..., z, ~z s tim ze velikost znaku se ignoruje.

(Nejsem si jisty, ale mozna ze tohle uz
milanek na atrey.karlin.mff.cuni.cz do locales dodelal.)

> opravoval ceskou a delal slovenskou lokalizaci Solarisu, takze vim,
> jaky v tomto smeru panuje zmatek.
>
> Problemu s lokalizaci je samozrejme vic, pricemz hlavni z nich - jak
> "donutit" programatory aby kod od zacatku psali s ohledem na budouci
> lokalizace je nejzavaznejsi. To ale bohuzel nelze vyresit v ramci
> vyzkumnych ukolu. Mnohdy je to zalezitost velmi mnoha penez ...

Programatori kod s ohledem na locale pravdepodobne delat nebudou -
dokud pro ne bude nejak tezsi delat to tak. (Prece nebudu svoji
experimentalni versi programu psat s ohledem na cestinu... A az z ni
bude pouzitelna verze uz bude moc pozde.) Na druhou stranu, libc je
docela silny nastroj, a pomerne mnoho veci IMO dovoli (toupper(),
etc.)

								Pavel

--
I'm really pavel na atrey.karlin.mff.cuni.cz. 	   Pavel
Look at http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~pavel/ ;-).