Budoucnost Linuxu

Martin Mares mj na atrey.karlin.mff.cuni.cz
Pondělí Září 15 10:40:03 CEST 1997

Ahoj!

> e) Xy z vykonovych duvodu nepouzivam. _Nejake_ pocesteni Xu
> existuje...

   Problem je v tom _nejake_ -- zatim mi nikdo neukazal _hezky_ vypadajici
ceske fonty do Xu.

> f) ceske trideni mi vubec nikde nechybi... (pravda, je to castecne
> proto ze soubor cesky nepojmenuju, protoze vim ze by to nemuselo delat
> dobrotu ;-)

> Podle me je ceska tridici norma naprosto k nicemu - a pro pocitace
> naprosto nepouzitelna. Vzhledem k tomu jak je norma slozita ji nikdo
> nezna - takze vubec nebude vadit kdyz se bude pouzivat cookoliv jineho
> a rozumejsiho. Vpodstate bych se priklanel k trideni 0, 1, ,9, ..., a,
> 'a, b, c, ~c, ..., z, ~z s tim ze velikost znaku se ignoruje.

   Hlavni problem je ten, ze trideni dle ceske normy je algoritmicky neresitelne.
Kuprikladu neni mozno algoritmicky poznat, jestli skupina `ch' je pismeno `ch'
nebo `c' a `h' po sobe. Takze toho se proste je nutno vzdat. Na druhou stranu,
je rozumne pri trideni brat vetsi zretel na `ohackovana' pismena nez na
`ocarkovana'. Viz tez tridici programek pana Olsaka nebo moje string-library.

> Programatori kod s ohledem na locale pravdepodobne delat nebudou -
> dokud pro ne bude nejak tezsi delat to tak. (Prece nebudu svoji
> experimentalni versi programu psat s ohledem na cestinu... A az z ni
> bude pouzitelna verze uz bude moc pozde.) Na druhou stranu, libc je
> docela silny nastroj, a pomerne mnoho veci IMO dovoli (toupper(),
> etc.)

   Smutne ovsem jest, ze kategorizacni tabulky v libc neposkytuji vsechny
potrebne informace -- ostatne take kvuli tomu jsem pro nektere sve aplikace
byl nucen tvorit vlastni knihovnu pro manipulaci se stringy. Uz nekolik let
uvazuji o tom, ze bych kod v libc vylepsil, lec dosud jsem na to nenasel
cas.

				Have a nice fortnight
--
Martin `MJ' Mares   <mj na gts.cz>   http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~mj/