Linux vs. Solaris

Alexandr Malusek malusek na hroch.ujf.cas.cz
Úterý Září 16 12:50:41 CEST 1997

snajdr na pvt.net (Petr Snajdr) writes:

> Myslim, ze jsem se tu jiz nekdy drive ptal pro prave Linux a ne Solaris.
> Odpoved byla, ze SPARC Linux se snazi byt lepsi. Nevim zda je/bude, ale
> nebyl by to duvod ?

Nepochybuji o tom, ze na starsich typech SPARC procesoru (SuperSPARC,
HyperSPARC, MicroSPARC, ale i u stroju typu ELC, SLC) je a bude Linux
vykonnejsi, nez Solaris 2.x. Ze Solarisu se stava OS pro velke
servery, a proto ma vyssi overhead. Kdo ma Solaris mi potvrdi, ze
treba jen bootovani Solarisu 2.x trva na starsich strojich nekolik
minut. Z uzivatelskeho hlediska je Solaris 1.x na techto strojich
sviznejsi nez Solaris 2.x. Linux jsem netestoval, ale nedivil bych
se, kdyby byl rychlejsi nez Solaris 1.x. Samozrejme nektere veci by
mely bezet na Solarisu 2.x rychleji nez na Solarisu 1.x, protoze
napr. nfsd je tam implementovano jako kernel level thread, ale celkove
je Solaris 2.x vetsi lenoch a potrebuje vice pameti.

U UltraSPARC Linuxu jsem mel spis na mysli to, ze techto stroju se v
CR prodalo relativne male mnozstvi (ve srovnani s PC urcite, ale i v
absolutnich cislech - presna cisla neznam a odhady zverejnovat nebudu
- je to obchodni zalezitost a nema smysl firmu Sun drazdit). Takze
instalaci UltraSPARC Linuxu take mnoho nebude.

Kdysi jsem mel na stole Ultra-1 (143 MHz UltraSPARC, 4GB HD, 64 MB RAM
20" monitor, TGX grafika) se Solarisem 2.5. Nyni mam na stole PC
(Pentium 150 MHz, 5 GB HD, 64 MB RAM, 17" monitor, S3 Virge grafika) s
Linuxem. S uzivatelskeho hlediska (presouvani okenek, startovani X,
bootovani, ...) je PC sviznejsi , ale pro vypocty je samozrejme
pomalejsi (lenost Solarisu je dana i tim, ze CDE rychlosti
neoplyva). A cena?  PC stalo kolem 70 000 Kc (vcetne DPH), SW
zdarma. Soucasne ceny Ultra-1 neznam, ale drive se pohybovaly kolem 10
000 - 15 000 USD (bez DPH). Cena vyvojoveho prostredi byla kolem 4 000
USD (pro skoly to bylo vyrazne mene).

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR