Buducnost Linuxu - pohlad z inej strany - dlheee!

Martin Furak furak na zv.psg.sk
Středa Září 17 12:06:33 CEST 1997

Prajem vsetkym dobry den,
so zaujmom sledujem "dlhsie prebiehajucu debatu" o buducnosti Linuxu.
Vzdladom na to, ze s Linuxom "robim" len asi 4 mesiace, dovolim si
pohlad cloveka, ktory si "uzil" zaciatky s linuxom a naivne sa
domnieval, ze najde pomoc vzdy ked to bude potrebovat.
1. Clovek, ktory sa rozhodne pre Linux a pred tym poznal len DOS ci Win,
netusi, co na seba chysta :( V prvom rade sa asi dopatra, ze existuje
linuxova konferencia a po troche pokusov sa mu podari do nej prihlasit.
Po precitani prvych 10-20 prispevkov ma dojem, ze nadviazal komunikaciu
z mimozemskou civilizaciou :). Naraza na odpovede ako : pozri si man;
HOWTO, LDP a.p. Terminologia je mu uplne cudzia a to co sa inym
ucastnikom konferencie zda byt absolutne jasne, je pre neho spanielska
dedina.
Na druhej strane zisti, ze vacsina odpovedi sa tyka problemu, ked je
clovek pripojeny na siet a ze ma docinenia z 93%-ami spravcov sieti,
resp. studentami, ktori na sieti pracuju a studuju prislusny odbor.
On je ale sam, ma sice pripojenie na internet, ale vacsinou z domu a
obmedzene nejakou hodinovou sadzbou, takze kvoli nakladom neprichadza do
uvahy "prebrowsit" denne 4-5 hod. hladanim informacii na internete.
Co robit? Vzdat sa Linuxu o ktorom pocul aky je super, alebo to skusit
na vlastnu past? Silnejsie povahy vydrzia, ini sa vzdaju pri prvom
nepochopeni. Hodne zalezi prave na prvom kontakte a ten je asi prave v
tejto konferencii.
Polozi prvu otazku, ktora je obycajne "nesmierne hlupa a naivna" a 99,9%
ucastnikov konferencie sa len pousmeje, pripadne napise : pozri man tam
a tam; pozri skolicky, Ladinkovu homepage a.p. Ja uznavam, ze Linux ma
zmysel len vtedy, ak sa clovek dokaze sam vytrapit so spustou problemou,
aby tak dostal takpovediac " otcovsky vztah " k tomuto produktu.
Ale na druhej strane: Naco nam budu skoro dokonale stranky o Linuxe,
ked  sa na ne budu chodit pozerat len ti niekolky, co vydrzali prvotne
sklamanie?Ti, ktori sa prehryzli "nepochopenim" v konferencii a.p.
Tito zrejme budu uz natolko otrli, ze si dokazu pohladat zdroje na
internete a je pravda, ze ich je dost.
2.To, co podla mna chyba je komplexnejsie spracovanie "rozbehania" solo
machiny s Linuxom.Ved predsa ak chceme (a o to asi ide nie?)aby sa Linux
viac rozsiril medzi pospolity lud, tak nemozeme uvazovat, o tom, ze
niekto bude doma prevadzkovat siet! Bude chciet robit s Linuxom,
pripojit sa na internet, posielat a prijimat postu, pouzivat irc a.p.
A to je o dost odlisne problemom, ktore maju spravcovia sieti.
Mozno sa mylim, ale ja som nasiel malo informacii ktore riesili moj
problem soloveho stroja. Je pravda, ze najdene informacie mi pomohli k
pochopeniu toho, ako to chodi a samosebou neskor aj k tomu, ako to
urobit aby to chodilo.
Ja sam by som to bol mozno uz davno vzdal nebit niekolkych ludi v tejto
konferencii, ktori mi pomohli aj prostrednictvom sukromneho mailu za co
im vsetkym velmi pekne dakujem.Na druhej strane - po niekolkych
skusenostiach - uz asi dlho nepolozim ziadnu otazku v tejto konferencii
a radsej sa budem snazit si najst chyby sam.To preto, ze niektore
reakcie (kolegou?) su podla mojho nazoru neadekvatne polozenej otazke
resp. ziadosti o pomoc a skor sa uchyluju k ironii, hladaniu
pravopisnych chyb (aj tu sa urcite najdu) a skor cloveka odradia, ako mu
pomozu.Ak sa tento pristup mezmeni, tak podla mojho nazoru nam nepomoze
sebelepsi projekt, ba naopak....praca mnohych nadsencov, ktori venovali
Linuxu mnoho casu a svojich tazko ziskanych vedomosti, vyjde nazmar
resp. odozva bude omnoho mensia.Zamyslime sa aj nad touto strankou veci.

Treba zvazit aj ten fakt, ze Linux je free a dnes, ked cim dalej tym
viac, sa derie do popredia legalizacia softu, bude pre mnohych Linux
jedno z rieseni.Ved kdo ma doma legalne zakupene WIN 95 ci NT a.p.????

Dnes som rad, ze som od toho neusiel aj ked pravdupovediac viem si
predstavit aj prijemnejsie straveny cas, ako je nekonecne konfigurovanie
a citanie prislusnej dokumentacie :))
Musim sa priznat, ze Linux je zatial jediny, ktory ma prinutil
investovat do literatury. Musel som si kupit hned niekolko knih, co ma
skoro zruinovalo :))))))
DOS a WIN  a ich aplikacie som vzdy zvladal intuitivne a na knihy som
ani nepomyslel, ale ten Linux....ten ma dostal.A prave preto ho mam
mozno cim dalej radsej!

Presiel som si archiv konferencie od roku 1995 a musim povedat, ze v
zaciatkoch bola "atmosfera" konferencie omnoho "rodinnejsia".Rok 1997 je
chladnejsi...Cim to je? Prenasa sa do tejto konferencie celospolocenska
atmosfera? Ak ano, mali by sme s tym nieco urobit. Podla mojho nazoru je
tato komunita oprostena od vsetkeho ostatneho okrem vztahu k Linuxu!
(resp. by mala byt.)Snazme sa vidiet na druhej strane svojho virtualneho
priatela a pristupovat k nemu bez predsudkov a zaujatosti. Mnohokrat to
co napise mysli inak. Najdime si par sekund na pouvazovanie nad tym, kto
je na druhej strane, ako sa citi, co potrebuje a ci moja pomoc nebude
prave tou, na ktoru caka.Zadrzme trochu ruku pred tym nez dame ..del..
ci Reply.
Chapem, ze cas je limitujuci faktor, ale par sekund nas snad
nezruinuje:)

Vdaka za pochopenie a trpezlivost.
                                      M.F.

P.S.Ak ste to docitali az sem, nehadzte do mna kamenom. Je to cele mozno
o nicom, ale mozno aj o buducnosti Linuxu a nielen jeho.

P.S.S.Je to moj prvy mail poslany z linuxu a kedze mi sendmail nechodi
tak ako by mal, dufam, ze nikomu nesposobim "zburanie" niektoreho
maileru.Ak ano tak sorry.Ale to ma potom ukamenujete, co si nakoniec aj
za to zasluzim!No musim to risknut :(

--
#	Martin Furak			#