Uvaha: Jak rozsirit Linux (LONG)

Michael Polak Michael_Polak na p0.f85.n420.z2.fido.cz
Středa Září 17 22:18:29 CEST 1997

Hi,

#define FROM "Milan Zamazal"
#define TO   "All"

> [...]
 MZ> software v GNU smyslu, nikoliv "SW zadarmo", jak je tento casto mylne
 MZ> chapan.

 MZ> 1. Myslime-li to s Linuxem v ceskych vazne, je nutne mit v ramci CR
 MZ>    centralni zdroj informaci o nem.  Tento zdroj musi byt k dispozici
 MZ>    pres http://www.linux.cz a ftp://ftp.linux.cz .  Chapu, ze neni
 MZ>    jednoduche ziskat domenu `linux.cz'.  Existence nejakeho
 MZ>    czlinuxovskeho spolku (viz nize) by tomu jiste mohla napomoci.
 MZ>    Jestlize nebudeme schopni vytvorit http://www.linux.cz, tezko
 MZ>    zvladneme realizovat jine ambiciozni plany.

Hmm, jakmile takova stranka bude existovat, udelam ji v ramci svych moznosti
maximalni reklamu - viz ostatni linuxove odkazy na http://www.naf.cz/arachne/.
Trvale okolo 300 nastev denne, rad bych to zase dotahl na 1000 (v nejlepsich
casech tomu tak uz bylo ;)

> [...]
 MZ>    problematiky Linuxu.  Myslim, ze by bylo prospesnejsi mit pouze
 MZ>    jeden (tento), provoz zde neni zase az tak veliky.  Naproti tomu
 MZ>    maillisty jako treba ceske manove stranky nebo linux pro slepe maji
 MZ>    provoz prakticky nulovy.  Pokud si zde odpustime diskuse o Windoze,
 MZ>    jiste by tento maillist prispevky z ostatnich maillistu utahl a
 MZ>    sirsi publikum by bylo treba dvema vyse zminenym iniciativam ku
 MZ>    prospechu.  Shrnuto: Doporucuji v teto konferenci vice prispevku
 MZ>    o Linuxu (nebat se postovat smysluplne prispevky) a mene ptakovin.

To jsem zvedav, jak se to povede: na Internetu jsem zatim nevidel moderovanou
konferenci (prosel jsem vyvojem "rany internet" -> "Fido" -> "podle potreby
oboji" ;)

 MZ> 3. Zastavam kacirskou myslenku, ze v soucasne dobe nejde Linuxu a
 MZ> free
 MZ>    softwaru vubec ani tak o dobyti sveta jako spise o preziti.

O tom si dovoluji pochybovat: prezit muze v pohode cokoliv, na mem pocitaci
treba vytrvale preziva DOS, protoze v nem proste vsechno umim a nemusim na tim
premyslet.

 MZ>    programu primo ve zdroji jejich vzniku.  V soucasne dobe je jedinou
 MZ>    rozumnou free distribuci Debian.  Tato distribuce je na velmi dobre

Ja si nemyslim, ze jde o to aby to bylo za kazdou cenu free; ja mam dobre
kontakty s firmou Caldera, a to co delaji je podle me docela dobra vec:
siri urcitou platformu, a pritom vydelavaji penize na dalsi vyvoj.

 MZ>    Priklad 4 -- spell-checker: neexistuje, lze jej v prumerne kvalite
 MZ>      vytvorit pouze sirokou spolupraci nejmene nekolika desitek lidi,
 MZ>      z nichz aspon jeden musi mit dost znacne know-how.

Tam jde spis o dostatecne velkou databazi slov, nez o know-how, ne ?

Ja si myslim, ze klicem je profesionalizovat vyvoj (najit cestu, jak
programatorum za vyvoj software pro Linux zaplatit; ja bych nevahal prijit s
nejakou variaci na tema shareware, zaujala me treba licence na xview) a udelat
masovou zakladnu nadsencu, kteri pro nekomercni pouziti budou mit vse zdarma a
budou mit nutkani instalovat Linux na kazdy pocitac ktery vidi (jako treba ja
;). Takovou masou nadsencu byli pro DOS parani, protoze DOS byl proste
nejlevnejsi platforma na ktere se dalo gamesit, a od toho se odvinul i uspech
Windows 95. Kazdy totiz umel DOS, a tohle k nemu melo nejbliz. Ted to chce
proste vytvorit situaci, kdy kazdy teenager bude znat Linux, protoze pro ne
bude proste "cool". (Autor koulesu je zrejme ukazkovy exemplar toho co mam na
mysli ;-)

bye, Chao-c' [xchaos na main.naf.cz]

--- Chaos generator
 * Origin: ChaosNet WeLL BBS, +420-2-3517637, open 22-08, speed 1440 (2:420/85)