truetepy -> X11 (bylo Re: Uvaha: Jak rozsirit Linux )

Čtvrtek Září 18 10:42:58 CEST 1997

On Thu, 18 Sep 1997, arnost wrote:

>  >> Tohle je super aktivita, a urcite bych k ni mel co rict.
>  >> BTW, docela by me zajimalo, jestli uz existuje moznost konverze *.TTF fontu
>  >> do formatu pouzivaneho X11.... ja na necem takovem chci pracovat (pro zacatek
>  >> mam prislibene zdrojaky od TTF enginu pro DOS...), jenze nevim v jakem fromatu
>  >> jsou fonty v Xech.

Jak jsem jiz asi petkrat inzeroval, existuje projekt FreeType, ktery se
zabyva vyrobou volne siritelne (LGPL) knihovny na rasterizaci TTF.
V poslednim development snapshotu je i (opet funkcni) program ttf2bdf,
ktery umi z TTF vygenerovat (pri zadane velikosti a rozliseni) BDF, ktery
uz X umi. (A take je tam slusne API a kvalita je srovnatelna s Wokny.)

viz http://www.physiol.med.tu-muenchen.de/~robert/freetype.html
resp rovnou
ftp://ftp.physiol.med.tu-muenchen.de/pub/freetype/devel/freetype-current.tar.gz

Nebo si muzete koupit Gallium FontTastic, coz je (pry pekne drahy) fontserver,
co umi TTF. Ale pribaluji ho k Applixware (jak jsem ke svemu nemalemu
prekvapeni zjistil), a pokud vim, je to ten samy fontserver, co pridava
Caldera k svemu OpenLinuxu. Maji k tomu i pekny Motifovy fontmanager, ktery
je asi petkrat vetsi nez ten fontserver :)

> tak trochu problem to je, zejmena pri prevodu do vektorovych fontu z
> hintovanim (type1). Vlastni obrysy se prevadeji jednoduse (M$ dokonce
> zverejnil i  program pro prevod ttf -> jakysi assembler), protoze ttf

Jojo, sice se na www.microsoft.com da najit dokumentace, ktera dokonce
popisuje format TrueType souboru a vyznam jednotlivych hintovacich operaci
a dalsi veci, ale vsichni vime, jak to chodi. Napriklad tam neni zminen
dulezity fakt, ze vypocty se musi provadet 32bitove (se zaokrouhlovacimi a
jinymi chybami), nikoli 64bitove (presne), protoze jinak se ten hinting
nepovede tak, jak si to autori fontu prali. Zajimave co? (to nemam z me
hlavy, to mam od Davida Turnera, kteryzto je ustredni postavou vyse zmineneho
projektu)

Tim nechi samozrejme nikoho odrazovat od toho, aby se do toho pustil sam,
ale je to pekne sysifovska prace (rasterizer krivek mel David hotovy uz
pred rokem, ten rok pote mu ted z vetsi casti zabral prave hinting) a navic
uz to ma nekdo jiny skoro hotove.

--Pavel Kankovsky aka Peak (troja.mff.cuni.cz network administration)

P.S. neprisel jste nekdo na to, jak z M$ "self-extracting" a "self-installing"
souboru vytahnout ty vlastni .ttf bez toho, aby musel byt obetovan nekdo
s Wokny jako pokusny instalacni kralik?