trideni `ch'

Petr Kolar PETR.KOLAR na vslib.cz
Čtvrtek Září 18 12:42:55 CEST 1997

>    Cteni o ceskem jazyku od panu Jelinka a Styblika uvadi kuprikladu
> jeste slova mlachuba, truchra a puchobl.

   Panove, ve slovniku s 50 000 slovy, takova slova nenajdete. Kdyby se
udelal frekvencni slovnik, na kterem miste by ta slova byla? Myslim, ze
dal nez na stotisicim. A pokud opomineme texty, ktere se temto slovum
specialne venuji, bude jejich frekvence vyskytu nekde hluboce pod 0,000001.
A hadani o tech 0,0001 % pripadu je ptakovina.

>    Odbornik na pocitace na druhou stranu zase dobre rozumi vecem, jako
> je napr. algoritmicka rozhodnutelnost problemu. IMHO ani odbornik na jazyk
> ani odbornik na pocitace nemohou _sami_ rozhodovat o trideni, coz se ovsem
> bohuzel v pripade nasi normy stalo.

   Vzhledem k tomu, ze tech opravdu perverznich vyjimek je zanedbatelne
malo, myslim, bylo dobre, ze o r~azeni rozhodovali odbornici na jazyk.
Vsechno na svete se zkratka spocitat neda...

   Mnohem bolestnejsi je, ze trideni textu podle ceskych pravidel (i bez
techto krajnich pripadu) je mnohem mene efektivnejsi nez treba podle
anglickych. Ale kdyz je v jazyce takovy zvyk, proc by se to kvuli nejakym
pocitacim kraksnam menilo?

                                                            S pozdravem