Uvaha, was: Jak zabit nezabitelne?

Jan Kybic kybic na circhp.epfl.ch.epfl.ch
Pátek Září 26 11:34:22 CEST 1997

Verim, ze jini tomu rozumi lepe, ale presto si dovolim se jeste jednou
ozvat:

Pavel Machek:
>Tezke to je. Nemuzes jen tak skoncit operaci. Ten stav 'D' ma svuj
>duvod. Kdyby to nebylo potreba, byl by tam stav 'S'.

Myslim, ze se jedna hlavne o pristup na periferie a zvlast o
disk. Kazda takova operace preci pracuje jen nad nejakou omezenou
mnozinou objektu. Priklad: provadim operaci write a v tom dostanu
signal KILL. Zrusim tedy vsechny prislusne pozadavky na diskovou
operaci ve fronte, pokud se uz nektery z nich provadi, tak mu
nastavenim nejakeho priznaku naznacim, at uz se nenamaha, dealokuji
vsechny buffery co jsem potreboval a je to, alespon myslim.

Tak jako je treba u nekterych operaci pristupu do pameti opravna
(fixup) rutina, ktera se vyvola, pokud dojde k vyjimce (chybe), mohla
by podobne u kazde jine operace, ktera by mohla selhat, rutina, ktera
by opravila, co se da.

>Prioritni scheduler by ti vubec nepomoh' protoze vetsinou neni problem
>strojovy cas ale misto v pameti. Jinymi slovy bys potreboval
>prioritni scheduler na pamet

Souhlasim, pamet by se taky nemela pridelovat tak 'demokraticky'. Pokud
chce nejaky program hodne pameti, O.K. at ji dostane, ale hlavne ve
swapu a nikoli na ukor ostatnich slusnych (nebo dulezitejsich)
programu, je to jeho chyba, ze je tak velky. A jestli vycerpa 90%
sveho prideleneho casu presouvanim dat ze swapu do pameti, taky jeho
problem. Nektere starsi Unixy umoznovaly zakazat odswapovani urciteho
procesu na disk. Tak tvrdy bych nebyl, ale bylo by hezke mit moznost
zadat nejake priority, komu se ma dat pamet, kdyz je ji nedostatek.

>CO? Libovolna aplikace ma pravo si uzmout klavesnici v raw modu. V raw
>modu funguje akorat SAK (ctrl-alt-del se v raw modu vubec nedekoduje).

Aha. Dik, to jsem nevedel.

Martin Mares:
>   To vubec nemusi byt chyba v jadre -- bezne chovani je to, ze jadro
>pouze posle signal initu a ten spusti shutdown-script. Takze na to,
>aby fungoval trojhmat, musi byt system docela dost zivy. Lec v jiz

Kdyby mel shutdown-script vetsi prioritu, tak by mohl dostat procesor
(a pamet) hned, na ukor ostatnich. To by ovsem jadro muselo dopredu
vedet, pozor, ted jdu spustit neco duleziteho.

No nic, zase jsem se poucil. Az budu mit chvili, tak to zkusim
prostudovat poradne. Diky za odpovedi.

Honza

Jan Kybic <xkybic na sun.felk.cvut.cz>
http://cmp.felk.cvut.cz/~kybic/       tel. 42-2-301 88 26
For PGP key finger kybic na fu.felk.cvut.cz or see my WWW page.