rychlost ethernetu (delsi)

Robert Follner follner na icl.cz
Středa Duben 29 12:37:28 CEST 1998

On Tue, 28 Apr 1998, Jirina Hamilna wrote:
> Chtel bych se zeptat jestli nekdo neresil nasledujici problem se sitovkami
> mam ne2000 compatible(realtek 8029) na PCI a standartne nakonfigurovany
> linux.
> pri stahovani z ftp mi to jede asi 400KB/s coz se mi na 10Mb zda dost
> malo.

Kdyz uz jsme v tech debatach o rychlosti site, tak si taky prileju
neco oleje do ohne:
maly propocet: 10Mb tj. 10 Mega bitu je 10/8 MB = 1.25 Mega Bajtu.
To by mel byt teoreticky strop rychlosti desitkoveho ethernetu.
Vzhledem k tomu, ze pristup k ethernetu je resen metodou, ktera ma
zkratku CSMA/CD (Carrier Sense for Multiple Access with Collision
Detection), se posunuje teoreticka hranice trochu nize.
V reklamnich materialech blize nespscifikovane firmy jsem se docetl,
ze maximalni vyuziti sirky pasma u ethernetu je asi 80 %.
Coz je asi 1.25 MB * 0.8 = 1000 kB (kilo Bajtu).
Jinak ten koeficient zavisi dost podstatne na poctu aktivne komunikujicich
zarizeni na jednom ethernetovem segmentu. Pro dve mezi sebou komunikujici
zarizeni (kdy jeden jen vysila a druhy pouze prijima a potvrzuje) muze
vzrust az na asi 85 % ~ 1062.5 kB.
Pro sest komunikujicich zarizeni je to uz asi 65 % (a jeste deleno sesti),
takze efektivni prenos na jedno zarizeni by pak byl asi 1.25MB * 0.65 / 6 ~
135kB. Pri jeste vice komunikacne aktivnich zarizeni, koeficient rychle klesa.
Mimo jine taky zavisi na HW sitove karty a taky na ovladaci.
Obecne jsou PCI adaptery sviznejsi nez ISA.
A jeste neco: Za to prepinani rychlosti ze 100Mb na 10Mb by mel byt
zodpovedny ovladac (resp. ten, kdo ho programoval) - pokud neni chyba
v HW (nic divneho u 3com - ale ne u vsech).
P.S.: Doufam, ze se rozpouta poradna flame war ;-)

 That's all, folks.
 Robert Follner, ICL Brno
 + 420 - 5 - 746 743