Ma tucnak opravdu zlute nohy??

srnec srnec na nepa.cz
Pátek Srpen 14 05:29:34 CEST 1998

> A krome toho, jak jsme si prece rikali, tucnaci u severniho polu
> neziji !!
To je pravda. Vite ale ze ziji az skoro na rovniku (z jizni strany
samozrejme)?

> Taky bych se zeptal. Vite co nosi tucnak v kapse ???

Vajicko. Ne vazne nesmejte se. Tucnak (samec) ma opravdu jakousi
kapsu, nebo spis zahyb kuze v dolni casti bricha. Napriklad tucnak
cisarsky (nejvetsi a nejznamejsi tucnak) se stara o vejce tak, ze si
jej polozi na nohy a shora prikreje zminenym koznim zahybem.

Pozor Off topic!
Jedna z veci, ktera se da prave na tucnaku cisarskem obdivovat
je zpusob jeho rozmnozovani. Dovolim si to ve strucnosti popsat.
Tucnak cisarsky (to je nejvetsi tucnak vubec, zije v Antarktide,
ma zluty pruh pod zobakem a vy jej znate z klipu J.M.Jarreho)
tvori pro rozmnozovani stale pary. V lete si kazdy z paru vegeti
v mori ve sve tlupe, ale s nastavajicim rozmnozovanim na konci
leta se vzdy pary schazeji na stejnem miste(hnizdisti). Protoze na
hnizdisti tucnaku je nekolik tisic jedincu, poznavaji se prislusni
jedinci po hlase. Pokud se sejde prislusny par, prijde ritualni
uvitani no a potom oplodneni. Pak se chvili nedeje nic. Na konci
podzimu samice snese vejce, preda ho samci a odplave se na
volne more krmit. Samec si polozi vejce na nohy, shora ho
prikreje koznim zahybem a zacina vejce hrat. Mezitim nastava
polarni noc. More zamrza a zacina byt sakra kosa. Samci, stojici
na ledu se shlukuji do skupin a vzajemne se zahrivaji. Pri tom
provozuji neco podobneho, co vceli roj - cela skupina je neustale
v pohybu a tucnaci se chvilemi dostavaji na vnejsi okraj a chvilemi
se nechavaji zahrivat ve stredu. Nesmi pri tom delat dlouhe kroky,
protoze na svych placatych nohou maji stale ono drahocene vejce.
Vejce jim nesmi spadnout - i kratky dotek s promrzlou zemi vejce
okamzite hubi. Tahle sranda trva asi tri mesice pri teplotach az cca
-80 st. Celsia. Pak se rozedni (skonci polarni noc) a zacnou se
klubat mladata. V tuhle chvili musi byt pritomny matky malych
tucnaku. Prosly se trochu po lede (pry az cca. 300 km), protoze
more, na jehoz brehu puvodne cely proces zacal mezitim zamrzlo.
Matky nesou ve voleti stravu pro mlade - nejake ty ryby. Otcove,
patricne zeslabli predavaji mladata matkam a odchazeji se po lede
nakrmit. Pak se u mladeho stridaji a nosi mu stravu ve voleti,
az dokud more nedosahne k mistu, kde mladi jsou. Az maj more
naucej mladyho plavat a lovit a pak maj chvilku veget az do dalsi
snusky.