Proc je instalace Debianu horsi nez Redhatu?

Milan Zamazal pdm na informatics.muni.cz
Pondělí Srpen 31 17:11:49 CEST 1998

kasal na matsrv.math.cas.cz (Stepan Kasal) writes:

>    pohled laika:  UNIX umim ze skoly, ale instalace/upgrade se bojim,
> mam panicky strach, ze mi nenabootuje jadro a budu v haji.

Za beznych okolnosti by se neco takoveho dnes jiz stavat nemelo.

>    Proto ctu dokumentaci.  V RedHatu jsem kdesi v hloubi nasel "manual",
> ktery mne instalaci provedl krok po kroku a ja si vse potrebne psal na
> papir, abych to potom nezvoral.  Pri nahodnem browsovani Linuxem jsem
> v Debianu nasel nejakou filosofii, na kterou jsem jako na potvoru nemel
> naladu.  Nerad ctu rozvlacne manualy, ale tehdy jsem se bal a lepsi
> manual pro idioty, nez nejaka rozptylena dokumentace, ve ktere se nemohu
> vyznat.

Tim poslednim mate na mysli instalacni prirucku Debianu?

>     Take kdyz jsem se dozvedel, ze 1.3.1 je dost stara, ale posledni
> stabilni verze Debianu, vyvojove verze jsou mozna kdesi jinde ve stromu...
> Divite se, ze mi prehledne cislovani RedHatu znelo jako rajska hudba?

Zajima-li vas problematika cislovani verzi distribuce podrobneji,
muzete prispet do obsahlych diskusi na debian-devel. :-))

Stavajici stav je takovy, ze verze debianu je klasicky MAJOR.MINOR a
to je cislo posledni vypustene distribuce.  Protoze vsak i stabilni
distribuci je nutno obcas updatovat (takrka vyhradne kvuli
bezpecnostnim diram), projevi se jeji updaty ve tretim cisle.  Od
Debianu 1.3 byla tato praxe zrusena kvuli prodejcum CD, kteri meli
potize prodat CD verze 1.2.5, kdyz uz byla "nova verze" 1.2.10.
Vyjimkou byl Debian 1.3.1, ktery oproti 1.3 obsahoval prilis vyznamnou
zmenu -- upgrade Xu.  Dalsi updaty pak uz byly cislovany ve stylu
1.3.1r8, coz prodejcum CD potize nedelalo. :-)

>     A nakonec trochu jina otazka: je pekne, ze napriklad dpkg umi instalovat
> rpm i slackwarove tar.gz,

dpkg .rpm ani .tar.gz instalovat neumi, existuje pouze prevodni
program (alien) a samozrejme programy rpm a tar v podobe debianovskeho
baliku.  I pak prevod nemusi byt stoprocentni, protoze zatim
neexistuje standardizace zakladniho systemu (uz se na tom pracuje,
nevim, jak se ten projekt zrovna tento tyden jmenuje) => problemy s
verzemi knihoven, cestami, atd.  Nicmene instalovat .rpm na Debianu
miva smysl vetsinou jen u komercnich non-free programu, nebot u free
programu se stava pouze zridka, ze by byly v Red Hatu a nebyly v
Debianu.

> ale umi take prebrat treba rpm databazi existujiciho systemu?

To uz vubec ne, pri soucasne mire odlisnosti distribuci nema smysl se
o neco takoveho pokouset.

> A kdyby se clovek pustil do riskantni operace: vypsat seznam baliku
> a na novem debianu je nainstalovat, je nejaka sance zachovani konfiguraku?

Myslite prechod Red Hat -> Debian?  Sance je: Uchovat /etc a /var a
pak konfiguraky umistit na jejich misto rucne.  Pozor, nektere
konfiguraky budou jinde a nektere budou mit novy format.  Pokud
prechazite mezi distribucemi, musite tyto zmeny proverit sam.  Da to
dost prace, ale je to zvladnutelne (vlastni zkusenost).

Milan Zamazal