cestina v RH5.2

Vladimir Michl michlv na risc.upol.cz
Pátek Prosinec 11 20:27:21 CET 1998

"Petr Kolar" <PETR.KOLAR na vslib.cz> writes:

>    Ano, to je porad ono "je vhodne". Ale toto doporuceni jde proti
> jazykove praxi. Rozumim dovodum, proc je spatne pouzivat vyrazy
> "internetovska adresa", "mailovy klient", ale jeste jsem nezaznamenal
> fakticky duvod, proc je spatne "IP adresa". Doporuceni z poznamky 4
> paragrafu 99 Pravidel (je vhodne psat C-vitamin, Rh-faktor, alfa-paprsky)
> neni prilis relevantni. BTW: "internet" ve smyslu celosvetove site je
> podle meho nazoru hrubka jako Brno. Pak uz clovek klidne muze psat "mlada
> fronta"...

 Jak jsem jiz psal vyznam spojeni 'adresa IP' a 'IP adresa' se lisi.
Lze to ukazat na prikladech:
'IP adresa' je slovosledem stejna a vyznamove podobna jako 'postovni adresa'
nebo 'emailova adresa'. Kdyz zmenime slovosled vyjde 'adresa postovni'
nebo 'adresa emailova', coz je sice mozne napsat, ale je to mene prirozene.
V tomto poradi slov by to spise bylo 'adresa posty' a 'adresa emailu'
(to teda nevim co by to mohlo znamenat), coz je ale vyznamove odlisne
od puvodniho. Jak vidime tvar slova spojeneho s 'adresou' urcuje vyznam.
Ale zkratka IP zadny jiny tvar nema!! Diky tomu clovek (alespon ja)
bude v prvnim okamziku chapat vyznam slovniho spojeni podle poradi slov.
Napriklad, pokud program po me bude chtit zadat 'adresu IP'
v prvnim okamziku ji nebudu jist co ze to chce? Vzdyt ja nic co se jmenuje
IP neznam. Pak si uvedomim IP je protokol a ze to asi bude chtit IP adresu.

Nerikam ze tento muj myslenkovy pochod je spravny, ale zkuste mi jej vyvratit.

>    OS/2 neznam. Na Macintoshich jsem mnoho lokalizovanych programu nevidel,
> ale jeho lokalizace mi pripada nejlepsi (i kdyz mam radeji "OK" nez
> "Budiz" ;-). Lokalizace ve Windows je dost casto uplne zoufala ("spojeni
> s hostilem bylo ztraceno" znamena, ze server uzavrel spojeni) a
> nekonzistentni - i v jednom programu je pro stejnou vec pouzivano nekolik
> ruznych nazvu (ciselny datovy procesor x numericky koprocesor) a obcas i
> pro ruzne veci stejne nazvy. Na druhou stranu postupem casu se preklady
> postupne vylepsuji. To zase muze zpusobovat zmatek - uzivatele nemaji cas
> [...]

 Nezbyva nez souhlasit, ale osobne bych proti 'Budiz' nic nemel.

>    http://www.inf.upol.cz/~michlv/ftp/catalogs/Slovnik.txt - sice je
> primarne urceny pro preklady manualovych stranek, takze tam neni
> doporuceno, v jakem tvaru ma program vypisovat prubezna hlaseni
> ("formatuje se" x "formatuji" x "je formatovana" x ???), ale nejaky
> zaklad pro prekladani to je.

 Na http://www.inf.upol.cz/~michlv/catalogs/uvod-do-prekladu.txt
jsem se snazil, mimo jine, take o vytvoreni pravidel pro lokalizaci,
Doufam ze by se z toho mohla v budoucnu stat "Pravidla ceske lokalizace".
Dalsi pravidla, ktera by se tam dala doplnit jsou vitana, samozrejme
i namitky k jiz existujicim.

					Vlada Michl

*  Name:    Vladimir Michl           Student of Palacky University   *
*  E-mail:  Vladimir.Michl na upol.cz, MichlV na risc.upol.cz              *
*  Web:     http://www.inf.upol.cz/~michlv                           *
*  Address:  U nove skoly 292                                        *
*           Velky Tynec                                              *
*           783 72                                                   *
*           Czech Republic                                           *