SOFTWARE: CDE i na Linuxu

Alexandr Malusek malusek na hroch.ujf.cas.cz
Středa Prosinec 16 18:15:49 CET 1998

Radek.Vybiral na vsb.cz (Radek Vybiral) writes:

> Pokud Vas uz nebavi se prat o to, zda je lepsi KDE ci GNOME, tak si
> zkuste nainstalovat CDE like manager pro Linux. Sice jen na 30 dni, ale i
> tak je to dalsi moznost, jak mit krasna okynka...

Ono ani tak nejde o krasna okenka, ale o to, ze CDE (Common Desktop
Environment) bylo zamysleno jako jednotne GUI pro unixove pracovni
stanice, ktere melo zjednodusit centralizovanou spravu aplikaci.
Napr. pri nainstalovani CDE-friendly aplikace se programy umistily na
aplikacni server, ikony na "icon server", ... a ze vsech desktopu pak
byla aplikace viditelna, aniz by bylo nutne na desktopech cokoliv
instalovat. Jednotlivi uzivatele se vubec nemuseli starat, zda se jim
aplikace spousti lokalne, nebo na nejakem vzdalenem serveru - proste
klikli na ikonu a nastaveni promenne DISPLAY, povoleni pristupu na
X-server, ... pak probihalo automaticky v ramci CDE.

Rozhodne to nebyla spatna myslenka (bylo jich tam vice), a proto take
nemela sanci, protoze s ni neprisel Microsoft. Je to sice soucasny
produkt (navic TriTealem portovany i na platformu MS-Windows), ale
opravdu se obavam, ze minuly cas je potreba pouzivat pro jakoukoliv
jednotici technologii (byt by byla sebedokonalejsi), pokud s ni
neprijde Microsoft.

Osobne povazuji tuto situaci na trhu, kdy se uzivatele chovaji jako
ovce a nekupuji nic nez Windows a zase Windows, za velmi skodlivou.
Akorat nevim, jak to zmenit. Kdyz o tom mluvim se zarytymi Windowsaky,
tak si mysli, ze mi hrabe. :-)

Doufam, ze v Linuxu tuto roli bude hrat GNOME. KDE sice z CDE vyslo,
takze vypada podobne, ale centralizovana sprava tam myslim neni a
zatim jsem nikde necetl, ze by se s ni pocitalo v budoucich verzich.
Ale v Linuxu se vse vyviji neuveritelne rychle, takze kdo vi ...

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR