Linux vs. W|N... - SOFTWARE

Milan Zamazal pdm na informatics.muni.cz
Středa Únor 4 20:47:01 CET 1998

    b: Lubos Vitek wrote:
    :: Ide mi o to, ze chcem urobit akysi zoznam aplikacii pre Linux,
    :: ktore by boli kvazy-nahradou pre pouzivatelov Windowsov, ktori by
    :: chceli presedlat na Linux (z akehokolvek dovodu).
    :: ...
    :: "Je pod Linuxom program typu XXXX, ktory mam pod Windowsom ?"

    b: Ne, pod Linuxem neni program typu XXXX, ktery mam pod
    b: Windowsem. Vetsina uzivatelu Windows nechce "textovy editor" -
    b: chce Word.

    b: Pokud chcete tlacit nejakeho windowsaka do Linuxu, tlacte tam,
    b: kde je Linux silny. Klidne je nechte pouzivat jejich dosavadni
    b: editor a ukazte jim aplikace, ktere ve Windows nejsou.

Presne tak.  Myslim, ze je naprosto zbytecne nabizet aplikace typu Word
jenom proto, aby se na Linux nalakali uzivatele Windoze.  Linux a free
software vubec je mimo jine take o kvalite a je proti smyslu zakladnich
principu free softwaru vyrabet zmrsene aplikace jenom proto, aby
windozisti uznali, jak je ten Linux skvely, a zacali ho vsichni
pouzivat.  To by vedlo pouze k tomu, ze by se svet Linuxu zacal napadne
podobat svetu Windoze, coz si myslim mnozi z nas nepreji.

Uz jsem se k podobnemu tematu jednou vyjadroval
(http://www.fi.muni.cz/~pdm/articles/fascinace-billem).  Zde bych jenom
zduraznil, ze Linux by se mel prosadit svymi kvalitami, nikoliv
podlezanim trhu tvorbou nesmyslu.  Jsem presvedcen, ze pokud nejaka
firma vyprodukuje kvalitni free softwarovy WYSIWYG editor, ze to rozumni
uzivatele Windoze velice oceni.  Konec koncu z takoveho produktu pak
neni problem vyrobit vec typu Word -- nikdo vam u free softwaru nebrani
prolozit zdrojaky volanimi zpusobujicimi zpomaleni programu, nahodne
cmarani po obrazovce, deaktivaci nekterych funkci ci dokonce pad
programu, odstranit z programu podstatne casti manualu, apod.  Obavam
se, ze pan Vitek se snazi uzivatele Windoze ukecat, nikoliv nechat je
myslet.  Uznavam, ze to druhe je znacne obtiznejsi (uz jsem to sam
u nekolika lidi vzdal), nicmene je to asi jedina moznost, jak dosahnout
odstraneni nekterych zasadnich brzd rozvoje softwaru.

Zcela souhlasim s nazorem Linuse Torvaldse, ze Linux neni konkurenci
Windoze, nebot je o necem jinem.

Milan Zamazal

--
Z Meta-FAQ teto konference:
o V konferenci linux na muni.cz je povoleno pouzivat ceskeho, slovenskeho a