EXT2 a spadnutie Linuxu

Libor Pechacek farco na clnet.cz
Úterý Únor 10 08:29:53 CET 1998

On Mon, 9 Feb 1998, Vadila Michal wrote:

> ktore nejdu zmazat. Po minulom spadnuti mi zostali v adresari
> lost+found subory o velkosti radovo v Gigabajtoch, co ma donutilo
>
> Ako je mozne napr., ze e2fsck opravi chybu tak, ze vytvori taky
> velky subor ktory ani teoreticky nemoze existovat ?
                        ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Jak si vzpominam z prednasky o UNIXu, je mozno vytvorit soubor temer
jakekoli velikosti s tim, ze na disku zabere pouze nekolik malo bloku.
Cini se to tak:

Stvorim soubor, naseekuju na nejakou hodne vzdalenou pozici a tam zapisu
jeden bajt.

Na disku to bude tak:

blok : 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... <moc-1> <moc> <moc+1>
       E E E E E E E E E E        E      A      E

E - prazdny
A - alokovany
moc - cislo bloku v nemz lezi ten 1 byte (relativne vzhledem k souboru)

Tedy ten "veliky" soubor (klidne vetsi, nez disk) zabira jen 1 blok
( + nejaka skromna rezie - rekneme 3 bloky).

Predpokladam, ze e2fs se chova stejne (prednaska se tykala Sys V fs a
UFS).  Uz jen z duvodu portability programu.  Vzdyt tenhle rys muze pouzit
jakykoli program.

P.S.  Na zjisteni, kolik mista na disku zabere soubor slouzi utilitka du,
ktera by snad mela vypisovat bloky a ne dylky souboru.

--
Libor Pechacek <farco na clnet.cz>                    CL-Net network administrator