Zalohovani dat.

Petr Simek petrsi na jcu.cz
Sobota Leden 31 23:26:50 CET 1998

On Sat, 31 Jan 1998, Pavel Satny wrote:

> Pratele, prosim vas, utrpel jsem velkou ranu, meli jsme ve firme nejake
> ukradene veci, mezi nimi i pocitace. Dost me to vzalo, pomyslel jsem si, co

Uprimnou soustrast ..... (ale z prvnich radek neni jasne jestli jste ty
                          veci ukradli Vy, nebo jestli je ukradli Vam :-)

> by se stalo, kdyby se "ztratil" i server s daty. Toto me vedlo k hlubokemu
> zamysleni, ze nestaci jen zalohovat data z duvodu poskozeni disku nebo
> zarizeni na serverech, ale take jako prevence odcizeni celeho serveru.
> Potreboval chych se dozvedet nekolik informaci a vasich rad k tomu, jak
> pomoci linuxu, ktery by byl na sit pripojen pomoci BNC, tento pocitac by byl
> oddelene v uzamcene kancelari, zalohovat data.

Mel by jste asi uvest i to jestli server ktery chcete zalohovat je take
Linux - pokud ano pak nevidim zadny problem.

> Me otazky jsou:
>
> Jake zalohovaci zarizeni je podporovano v Linuxu? (Je mi jedno jestli je to
> SCSI, IDE ci PP).

Pokud je to SCSI, pak asi vsechno. Pouzivam DAT i DLT bez problemu
(narozdil od OS jako jako je irix).

> Objem nekomprimovanych dat je priblizne 500MB. Chtel bych provadet
> automaticke PLNE zalohovani, protoze se pri zalohovani prirustkovem ci
> differencialnim citim jaksi nesvuj a moc tomu (a taky sobe) neverim.

Na 500MB Vam staci nejobycejnejsi DATka 2GB, ale ta uz se asi neprodava.
Mechanika DAT 4GB muze stat asi 25-30 kKc. Kdyz se placnete pres kapsu
muzete si ji poridit i s 'robotem' - neco jako podavac - na 6 DAT kazet,
takze je muzete menit jednou za tyden ... Ceny streameru a parametry
budou asi v relaci DATek.

Pokud mate obavy - muzete DAT kazetku kazde rano po backupu odnest do
trezoru ...

> Jsou podporovany i streamery (jako DITTO) ? Existuje software na zalohovani
> a obnovovani dat na/ze streameru?
> Jde mi hlavne o aplikace pro prikazovou radku, cele bych to chtel realizovat
> pomoci skriptu.

Existuji i komercni zalohovaci softy, ale myslim ze stary dobry tar uplne
postaci. Pokud se spokojite s rsh muzete zalohovat treba takhle :

   zalohovac:# rsh server "cd /; tar -c -f - " > /dev/tape

pokud nechcete uplne vsechno muzete si vytvorit exclude soubor exclude,
kam napise to co se zalohovat nema a postupovat zpusobem :

   zalohovac:# cat exclude | rsh server "cd /; cat > exclude"
   zalohovac:# rsh server "cd /; tar -c -X exclude -f - " > /dev/tape

a kdyz jste ponekud paranoidni (jako ja :-) muzete zalohovat pres ssh jako
obycejny uzivatel, ktery na cilovem stroji spusti spec. suid program
ktery spusti tar s prislusnymi parametry. Kdyz se Vam ten ucet nekdo
naboura, neudela vic nez zalohu, ale kdyz se ta zaloha dela pres ssh
tak neni mozne obsah toho serveru vubec videt na siti.

> Jakym zpusobem resite zalohovani vy?

Kady den (noc) asi deset masin na DLT (okolo 10GB dohromady).

> Chtel bych se dozvedet i jina rseni, ne jen  moji vizi.
>
> Je realizovatelna moje koncepce zalohovani file-serveru (NT a mozna Netware)
> pomoci automatickeho namounteni najakeho dejme tomu smb adresare z urciteho
> file-serveru? Funguje vubec samba pri Linux versus NT a Linux versus
> Netware?

Ahaaa - tak on je to NT shitt ? Tak to musite montovat pres smb (nemel by
byt problem) a zalohovat na masine. Jen to musite montovat jako uzivatel
na NT s dostatecnymi pravy - a to heslo k tomu musi byt ulozeno v citelne
forme na tom Linuxu ... :-(  U netware je to podobne . Problem bude se
zachovanim prav a vlastniku souboru.

Osobne si myslim ze zalohovat jedno NT v siti jinym Linux strojem neni
uplne to prave - mozna by jste mel lepsi poridit nejaky zalohovaci soft
pro NT (nebo Netware) - treba ArcServe - to umi zalohovat i vice stroju v
siti. Kazetku pak kazde rano odnaset na bezpecne misto.

Jina vec je, kdyz mate vic Linux serveru - pak je vyhodne je zalohovat
z jednoho z nich.

> Prominte mi me otazky, mozna trochu podivne.
> Cas me velice tlaci a chtel bych vas ubezpecit, ze soubezxne s timto postem

Proc Vas tlaci cas ? Pravdepodobnost ze Vas vykradou jeste podruhe je
preci mnohem mensi nez poprve :-) (cerny humor)

S pozdravem