16-barevne X-y

Vojtech Pavlik vojtech-lists na twilight.ucw.cz
Pondělí Červen 1 16:25:39 CEST 1998

On Mon, Jun 01, 1998 at 11:42:46AM +0200, Ota Buchta wrote:

> V tom je ten problem. Nevim co dokaze. Mema k nemu nic nez kabel ;-)
> Tolik ruznych prekopavek, ktere jsem delal v XF86Configu jsem nedelal snadv
> nicem jinem. Problem je v tom, ze ikdyz nastavim to nejhorsi, co pro 800x600
> existuje, tedy mod 56Hz (ostatni zakomentuju), shazuje to monitor stejne.

Hmm, ja jsem zatim vzdy vsechny videomody delal rucne, maximalne s pomoci
Xvidtune. V zasade to neni nijak obtizne. Prvni je si zjistit, jake frekvence
ten monitor podporuje, coz byva obvykle napsano zezadu primo na nem. Pokud
neni, je to treba zjistit experimentalne.

Ta radka cisilek v XF86Configu znamena:

ModeLine  "640x480"    31.50   640  644  684  796   480  480  491  504  -hsync -vsync
           Jmeno      DotClk  HSiz  HSS  HSE  HTot  VSiz VSS  VSE  VTot  HSynP VSynP

Jmeno - muze byt zcela cokoliv
DotClk - frekvence v megahertzich, s jakou videokarta sype pixliky do monitoru
         nektere videokarty maji pouze omezeny seznam frekvenci, S3 Trio muze
         prakticky libovolne
Hsiz - Sirka obrazu, v pixelech. V tomto pripade tedy 640
HSS - Zacatek horizontalniho synchronizacniho pulzu. Ten musi zacinat kousek za
      koncem obrazu. Urcuje sirku cerneho mista napravo od obrazu.
HSE - Konec horiz. sync. pulsu. Ten musi byt nejak rozumne siroky, aby si ho
      monitor vsimnul.
HTot - Uplny konec jednoho videoradku, vcetne zpetneho chodu paprsku. Urcuje
      jednak dohromady s HSE sirku leveho cerneho mista, a hlavne, horizontalni
      opakovaci frekvenci! Ta se totiz rovna DotClk/HTot ...

Vsechny horizontalni veliciny musi byt cisla delitelna 8-mi, z duvodu designu VGA.

Prakticky stejne je to i pro vertikalni parametry, akorat, ze se jedna o radky
a ne o pixely. A vertikalni opakovaci frekvence je pak (DotClk/HTot)/VTot ...

Mnohe starsi monitory poznavaji ktery videomod je aktivni a jak se tedy maji
uvnitr nastavit podle polarity synchronizacnich pulsu. Ta se nastavuje prikazy
+hsync, +vsync, resp -hsync a -vsync. Je vhodne si s tim trochu zaexperimentovat.

Poslednim parametrem muze byt parametr 'interlace', ktery zapne rezim prokladaneho
radkovani - tak lze i na velmi spatnych monitorech dosahnout rozliseni az 1024x768

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Takze: Pokud vam nejaky videomod funguje, je mozne vsechna cisla proporcionalne
zvetsit (akorat dotclock je potreba zvednout podle druhe mocniny pomeru), a
vetsi videomod by mohl fungovat i tak. Jinak se da si hrat ruzne s poctem radku,
zachovanim horizontalni frekvence a podobne, dokud se to monitoru nezalibi.

A barvicky jsou monitoru opravdu ukradene. To ze pod DOSem chodi jenom 16 barev,
a ne 256 je tim, ze DOSovy driver nahazuje pro kazde barevne rozliseni i ruzne
timingy.

Preji hodne stesti,
			Vojtech Pavlik