lilo

Pátek Březen 13 12:09:51 CET 1998

slimag na zamberk.alberon.cz (Miroslav Janis) writes:

> pouzitim # dd ...     viz # man dd (ovsem, mate-li zalohovan puvodni...)
> Ja jsem to jeste nedelal. Takze mam stale disk citelny :-)
> Nebo spusteni instalace Woknousu (NT, 95). Taky pomaha (nekdy)
> Ale nejlip funguje fdisk /mbr :))

Trochu to doplnim. Pouziva-li LILO MBR, pak primarni zavadec je v
prvnich 446 B prvniho sektoru na disku. Odstraneni LILO tedy spociva
ve vymazani tohoto useku.

Pokud pouzijete napr.
# dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=446 count=1
pak LILO vymazete, ale pocitac po zapnuti nebude schopen nabootovat
zadny operacni system, ktery na disku byl.

Dosovsky "fdisk /mbr" do tohoto useku umisti zavadec pro nabootovani
MS-DOSu. LILO pri instalaci uchovava kopii puvodniho MBR (napr. v
/boot/boot.0300), jeho obnoveni lze provest takto:
# dd if=/boot/boot.0300 of=/dev/hda bs=446 count=1
Totez by mel delat prikaz
# /sbin/lilo -U

Pokud byl pred instalaci Linuxu na pocitaci nainstalovan napr. MS-DOS,
pak po tomto obnoveni MBR by mel pocitac opet bootovat MS-DOS. Problem
by mohl nastat, pokud by instalace LILO byla provedena vicekrat, pak
by samozrejme v /boot/boot.0300 nebyl MBR s MS-DOSem, ale s predchozi
verzi LILO.

Poznamka: Jak zde jiz bylo uvedeno, sekundarni zavadec LILO je v
souboru /boot/boot.b. Pokud z disku vymazu Linux (vcetne tohoto
souboru a dalsich v adresari /boot), pak samozrejme LILO nemuze zavest
zadny operacni system (ani MS-DOS). Proto se v dokumentaci doporucuje
pred vymazanim Linuxu z disku napred odinstalovat LILO (tj. obnovit
puvodni MBR).

V dokumentaci k LILO jsou popsany dalsi mozne konfigurace. Je tam i
kapitola "LILO de-installation".

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR