nastaveni videomodu v XF86

Petr Kolar PETR.KOLAR na vslib.cz
Středa Březen 18 16:56:14 CET 1998

> From:           "Ales Horak" <ALES na rupnw.upol.cz>
> Ten jsem precetl jako prvni ale nedozvedel jsem se tam,
> co znamenaji parametry HSyncStart, HSyncEnd, VSyncStart, VSyncEnd (to
> jsou ty cisla v "ModeLine")

   Podle meho chapani pokud je treba

Modeline "1152x864" 80    1152 1180 1280 1456 864 876 882 910
;        "X   x Y"  DotF   H1   H2   H3   H4   V1  V2  V3  V4

kde DotF je bodovy kmitocet v MHz
radkovy kmitocet (pozor udava se v kHz) je hsync = DotF / H4
obrazovy kmitocet (pozor udava se v Hz) je refresh = hsync / V4
(tj H4 udava, kolik period bodoveho kmitoctu je jeden radek a V4, kolik
period radkoveho kmitoctu je jedna obraz).

Cisla H1 az H4 udavaji casy v nasobcich periody bodoveho kmitoctu.
Tyto casy se pocitaji od okamziku, kdy se zacne kreslit prvni (nejlevejsi)
viditelny bod kazdeho radku. H1 udava delku viditelne casti radku, H2-H1
je doba nez potom zacne horizontalni synchronizacni impuls (tj. zhruba sirka
praveho okraje obrazu), H3-H2 je sirka synchronizacniho impulsu a H4-H3
je doba po synchronizacnim impulsu do zacatku kresleni prvniho viditelneho
pixelu noveho radku (tj. zhruba sirka leveho okraje):

|                   H1                   |   H2-H1   |  H3-H2 | H4-H3    |
|----------- viditelna cast radku -------|pravy okraj|__sync__|levy okraj|

Je-li obraz prilis vpravo, je treba zmensit H2 a H3 o stejne cislo.
Je-li obraz prilis siroky (zjasneny levy i pravy okraj), je treba zvetsit
H4 o delta a H2 a H3 o delta/2. Cisla musi byt delitelna osmi. Samozrejme
musi porad platit H1 < H2 < H3 < H4. Jestlize se sire obrazu zmeni skokem,
je potreba opatrne zvetsit sirku H3-H2. Kdyz se obraz rozpadne, je treba
se vratit k predchozim hodnotam (rychle vyskocit z X pomoci Ctrl-Alt-
Backspace). Kriticka je hodnota (H3-H2)/DotF (sirka synchronizacniho
impulsu) a pomer (H3-H2)/H4 (relativni sirka synchronizacniho impulsu).
Nevhodne hodnoty mohou znicit monitor (mozna i videokartu). Bohuzel spravne
hodnoty v manualech monitoru nejsou. Pri tom vsem se nesmi vybocit
z hodnot, ktere monitor zvlada. U modernich monitoru to neni tak tezke,
umi cele pasmo hodnot hsync i refresh (je uvedeno v manualu monitoru).
Stare monitory (EGA a spol, starsi VGA=?) umely jen nekolik kmitoctu.
Krome toho byt DotF mela byt o kus mensi (aspon 20% ?) nez je bandwidth
monitoru. Jinak se nepodari roztahnout obraz pres cele stinitko.

Podobne je to u V1 az V4, tam se jedna o radky pocinaje prvnim viditelnym.
Samozrejme X * Y * bitu na pixel / 8 musi byt <= velikost videoRAM v bytech.

Toto je moje teorie, je mozne, ze tam je spousta chyb, ale pri mem
experimentovani odpovidala skutecnosti. Za zniceni vasich monitoru podle
tohoto popisu nenesu zadnou odpovednost. Sam jsem jeste zadny neznicil.
Uvedene Modeline beha na 15 palcovem KFC asi dva roky a obraz bezvadne sedi.

                                                       S pozdravem
--
                         ***  Petr Kolar  ***
            Phone: +420-48-535-2371   Fax: +420-48-535-2229