Unixovy root & jeho prava & ...

Pondělí Březen 30 11:06:25 CEST 1998

stano na etm.co.at (Stanislav Meduna) writes:

> Ak sa nemylim, existuje magicka kombinacia klaves pri boote,
> ktora vselico preskoci. Ked som raz napisal hovadinu do toho
> jeho boot monitora (on ma aj nieco typu autoexecu), tak
> to rozhodne bolo mozne obist.

Pokud si spravne pamatuji, tak pokud byly klavesy Stop + n drzene
stisknute po dobu nekolika sekund po zapnuti pocitace, tak se vyvolal
reset NVRAM (= pamet zalohovana baterii) vedouci k nastaveni
defaultnich hodnot. Pro nejvyssi bezpecnostni uroven to ale samozrejme
nefungovalo - pokud spravce zapomel heslo, tak se musel menit cip s
NVRAM. Nyni to nemam moznost otestovat, ale vzhledem k tomu, ze jsem
ty NVRAM programoval, a ze jsem prednasel o bezpecnosti Sunu, tak
nepredpokladam, ze by se ke me Vami popisovana kombinace klaves
nedonesla. Jinak OBP pouziva FORTH a onen "autoexec" je mozne ulozit
prave v te NVRAM.  Podle me je OBP vyrazne lepsi reseni nez BIOS u
PC. Pri bootovani lze specifikovat napr. "boot disk", pro bootovani z
disku, "boot net" pro bootovani ze site, "boot floppy", "boot cdrom",
... pricemz disk, net, ... jsou nastavitelne aliasy, ktere specifikuji
o jaky HW se jedna (mam-li vice disku, vice ether. rozhrani, ...) Je
skoda, ze vyrobci PC stale setrvavaji na velmi neohrabanem BIOSu.  OBP
podle me neni vyrazne drazsi a je podstatne flexibilnejsi. Ale Suna
kvuli nemu nema cenu kupovat, protoze cenovy rozdil je znacny a
vykonnostni uz temer zanedbatelny (u jednoprocesorovych systemu).

Nekteri vyrobci o sobe tvrdi, ze naslouchaji pranim zakazniku. Pokud
by tomu tak skutecne bylo, pak by navrh na zmenu BIOSu u PC byla prvni
vec, o kterou bych pozadal ...

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR