Cestina v X-ech (dlouhe)

Petr Kolar PETR.KOLAR na vslib.cz
Pátek Květen 29 14:01:49 CEST 1998

Petr Bohdan <bohdan na ramert.cz> wrote:
> Ja jsem jeste pred dvema tydny netusil, co to jsou "locales". Postupnym

   Asi je nas takovych vic (nemusi se to tykat zrovna locales).

BTW: Nestalo by za to presunout vse z adresare
ftp://ftp.fi.muni.cz/pub/localization/linux/X11/ krome
XKB-czsk-forcedIM-RH5-0.02.tar.gz a pripadne XKB-cz-X11R6.3-libc6.tar.gz
nekam do obsolete? Nemohlo by tam byt README, ze XKB-*-libc6* jde pouzit
i pro libc5 a ze *-RH5-* jde pouzit i pro jine systemy nez Redhat 5, vcetne
systemu bez libc6=glibc (i kdyz u nich nebude fungovat install.sh)? Fakt by
to asi spouste lidi usetrilo hodne prace. Pisu to sem, protoze jsou tady
mozna lidi, kteri mne vysvetli, ze to neni rozumne...

   Jinak v tom install.sh jsou chyby, takze treba na Slackwaru je potreba
nejaka ta rucni prace. Treba misto testu, jestli je v systemu
/lib/libc.so.6 by asi bylo lepsi udelat

    ldd `which X` | grep libc\.so\.6

ale i tak ten skript stejne vzdycky nakopiruje knihovnu pro libc6;
soubor /usr/share/local/locale.dir tam take nebyl, prestoze locales
nainstalovane byly, /usr/X11R6/lib/X11/xkb/keymap.dir bylo potreba
upravit rucne, protoze patch selhal... Ale i tak diky za ten balik.

>  LOCALES:
> **********
>
> - jsou potreba pro podporu cestiny, nebot konfiguruji knihovny (g)libc na
                 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
   GRRR. Co to znamena? Podpora cestiny muze znamenat to co skutecne
locales delaji (vstup a vystup cisel, datumu, casu a peneznich castek
podle narodnich zvyklosti, klasifikace znaku a ceska hlaseni programu~)
- pak je to tautologie (locales jsou locales), nebo ceskou klavesnici
(na konzoli nebo v X), nebo zpruchodneni aplikaci pro 8 bitova data (coz
asi tak trochu locales take delaji), nebo neco uplne jineho (treba spell
checker, kdyby ho nekdo povesil na locales). Nenechte se zblbnout tim,
ze to ostatni taky pouzivaji a snazte se vysvetlit, co tim myslite.

> - pro pouzivani klavesnice je nutne
> nastavit ALESPON promennou LC_CTYPE (dalsi promenne: opet viz HOWTO nebo
> "man locales")

    Skutecne je to nutne pro pouzivani klavesnice? Neni to jenom proto, aby
rekneme bash cetl z klavesnice znaky s kody>127?

> - casto se tu ruzni lide nemohou dohodnout jestli LC_CTYPE
> nebo LANG=cz nebo "cs". To zalezi na konfiguraci systemu:

   Proste to ma byt neco z toho, co je v nejakem adresari locales, nebo
v souboru locale.alias...

   Existuje nejaka standardni cesta jak zjistit, kde je implicitne ten
"nejaky adresar locales" pro libc5, pro libc6 (=glibc), pro libX11 (jina
nez man, tam takoveto veci byvaji casto spatne)? Nebo jsou locales jeste
pro neco jineho? Zminka, ze je jeste /usr/X11R6/lib/X11/locale je DOST
uzitecna - dik.

> 3) dalsi moznosti ma byt asi vyse zmineny patch na Xlib
> - zduraznuji, ze zadnou z techto moznosti jsem nezkousel, protoze pouzivam
> KDE, kde tento problem NEEXISTUJE !!!!!!!!!!!!! (nebot KDE pouziva
> Qt knihovny, ktere ve verzi 1.33 funguji bez problemu !!!)

   1) a 2) obchazi problemy se znaky, ktere jsou v ISO-8859-1 i ISO-8859-2
(a ktere NEjsou zadavany pomoci mrtvych klaves) - je to chyba v X (asi si
nikdo neuvedomil, ze neco takoveho nastane) - skutecna oprava jeste asi
zatim neexistuje (jestli nepomohou zminene prezdivky v /*/X11*/locales).

   Ale 3) resi problemy s tim, ze nektere programy neberou mrtve klavesy,
protoze neobsahuji inicializaci vstupnich metod. Zasadni odmitani
Xlib-forced je pekne, ale pokud potrebujete pouzivat nejaky program, ktery
je napsany spatne a nemate moznost ho opravit a rekompilovat...

> S pozdravem a pranim uspechu zacatecnikum a taky diky tem, kteri mi
> poradili (at uz primo ci neprimo)

   Take dekuji. Pokusim se vtelit tuto novou davku informaci do Czech-HOWTO.

                                                S pozdravem
--
                         ***  Petr Kolar  ***
            Phone: +420-48-535-2371   Fax: +420-48-535-2229