Chyba disku?

Čtvrtek Listopad 26 20:35:29 CET 1998

Jan Marek <jmarek na pf.jcu.cz> writes:

> Me totez zacala delat Barracuda. Snazil jsem se to opravit a nevim,
> zda se mi to podarilo. Nicmene delal jsem to takto: ...

Asi by nebylo od veci obratit se primo na nejaky support u Seagatu,
aby situaci objasnil (prinejmensim me ;-) ). Z dokumentu, ktere jsem
zatim cetl, vyplyvalo, ze kontroler SCSI disku by mel automaticky
premapovat vadne sektory (totez si myslim o modernich IDE
kontrolerech).  Bylo tam popisovano, ze na disku jsou nejakym zpusobem
roztrouseny zalozni sektory, kterymi se v pripade problemu automaticky
nahradi vadne sektory.

Zatim mam za to, ze nektera premapovani lze provadet "za chodu",
napr. kdyz je mozne provest korekci pres CRC, pripadne kdyz do sektoru
nejde zapsat (za predpokladu, ze to je disk schopen zjistit). Pak se
OS o tomto problemu vubec nedozvi, nanejvys se muze pouzit mechanismus
"vcasneho varovani" OS pred moznou zavadou disku, ale to myslim Linux
nepouziva.

Pokud problem za chodu opravit nelze, disk zahlasi chybu a provede
premapovani. Linux v pripade ext2fs blok s vadnym sektorem zahrne do
seznamu vadnych bloku, aby bylo jasne, ze odpovidajici soubor je
poskozen, nicmene disk je uz nyni zase v poradku (v tom smyslu, ze
vadny sektor je nahrazen funkcnim). Takze "dd" by nemelo mit problemy
se sekvencnim ctenim disku.

Je-li to tak, jak jsem popsal (znovu opakuji, ze jde jen o moje
domnenky), pak by problemy s Barracudou svedcily o tom, ze je nejak
nefunkcni firmware disku co se automatickeho remapovani vadnych
sektoru tyce, nebo ze jsou vycerpany vsechny zalozni sektory. V obou
pripadech bych to videl na reklamaci disku. Proto by stalo za to
zeptat se u Seagatu, zda takovou reklamaci uznaji, pripadne jak se
veci maji.

Vasim postupem si zajistite, ze se OS na vadne sektory nebude obracet
- to je OK, ale ty vadne sektory by u funkcniho SCSI disku vubec
nemely existovat. Nekdo by mohl namitnout, ze je potreba udelat low
level format disku, nicmene rada dokumentu tvrdi, ze low level format
u SCSI disku neni vubec potreba.

Rada mnou ctenych dokumentu popisovala SCSI disky pouzivane Sunem -
ten v discich (i kdyz byly treba od Seagate) pouzival vlastni
firmware.  Je proto mozne, ze u bezne dostupnych SCSI disku to muze
byt trochu jinak. V kazdem pripade jsem zatim na Internetu nenasel
zadny dokument, kde by to bylo dobre popsano.

Nicmene napada me jeste jedna moznost, ktera vyse uvedene zpochybnuje.
Tyka se MS-DOS FS. Nepredpokladam, ze by si nejak poskozeny sektor
oznacil, protoze byl vyvinut v dobe, kdy premapovani neexistovalo,
takze s nim nemusel pocitat - proste nekolikrat pokus o diskovou
operaci opakoval, a pak ohlasil chybu. Nyni ale pri pristim cteni jiz
bude sektor OK, ale soubor bude poskozen. Takto se na disku mohou
hromadit poskozene soubory, aniz by o tom uzivatel vedel. Je proto
mozne, ze SCSI disky obsahuji nejakou dumyslnost, ze napr. nahrazeny
sektor obsahuje specialni informaci, ze jeho obsah neni mozne cist
(protoze je neaktualni), ale ze je mozne ho prepsat. To by resilo
problem MS-DOSu, ale zadelalo na radu problemu v dumyslnejsich OS ...

No, nejak jsem se rozepsal. Snad mi to nekdo objasni.

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR