Prava

Roman LISZKA liszak na usa.net
Neděle Listopad 29 11:03:31 CET 1998

Pavel Trefný wrote:

> Me by zajimalo jak ma nastavit prova pro uzivatele (kam muzou a kam ne)
> ja mam linux asi 14 dni a zatim jsem to nezjistil

kdyz si dam prikaz ls -l v adresari, vypise mi napr. toto:

-rw-r--r--  1 liszka  users	23455 Nov 28 16:01 soubor.pripona

kde v prvnim sloupci mam prava k souboru, v druhem pocet linku na tento
soubor, potom vlastnika a skupinu, velikost, cas a jmeno souboru. V
prvnim znaku prav je pripadne d - adresar apod, zajimave jsou
nasledujici tri trojice znaku, prvni jsou prava pro vlastnika souboru,
druha trojice prava pro skupinu, a treti pro ostatni. V jednotlivych
skupinach prvni pismeno je r, predstavuje pravo cteni, potom je w,
predstavuje zapis a nakonec x - execute moznost spusteni. Obdobne pro
adresare, kde x znamena moznost adresarem prochazet. Nastavovani muze
provcadet vlastni nebo root, pomoci chmod, menit vlastnika muze pouze
root pomoci chown, viz manualove stranky. Prava jsou jeste i dalsi,
doporucuji precist si manove stranky.

> jo a jeste pri instalaci mi to pise nejaky chyby v balikach kde je SSL
> nemam zdani proc
A copak napise?

> Byl bych rad kdyby mi nekdo poradil.
>                                                                 trefny na fontan.cz

Ing. Roman LISZKA				NewCom Trinec
mailto: newcom na telecom.cz			Jablunkovska 241
tel.+fax.: +420 659 21018			739 61 Trinec 1
http://web.telecom.cz/newcom			Czech Republic