Porovnani Apache & Linux x MS IIS & WinNT4.0

Úterý Říjen 6 17:03:17 CEST 1998

mike na navrcholu.cz (Michal Krause) writes:

> Vzhledem k tomu, ze accesstime je menen pri kazdem pristupu (cteni,
> zapis, spusteni) k souboru, muze to docela zpomalovat.

Trochu to doplnim:

Ma-li pocitac napr. 32 MB volne pameti a vy nahodne pristupujete k
souborum, kterych je na disku napr. 1 GB, pak pravdepodobnost, ze
soubor najdete nakesovany v pameti, je (odhadem) 32/1024, tedy asi
3%. 97% souboru se bude nacitat z disku. Jsou-li soubory male a vy k
nim pristupujete casto, pak se disk obvykle stava "bottleneckem"
celeho systemu.

Pro nacteni souboru potrebuje proces precist
- inode souboru (1 pristup na disk, pripadne vice, neni-li jmeno v DNLC)
- datove bloky souboru (1 nebo vice pristupu na disk).
celkem tedy 2+x, kde x je nezaporne cele cislo

Pokud se zapisuje atime (default u RW filesystemu), pak je potreba
jeste jeden pristup do inode pro zapis, tedy 2+x+1.

Pomer "s_atime / bez_atime" je tedy (3+x)/(2+x) < 3/2. Je-li tedy
bottleneckem disk, pak vypnuti zapisu atime muze pocitac zrychlit az
1.5x.  Vyse popsana situace (hodne malych souboru) se obvykle
vyskytuje u news serveru, proto ta zminka v man page.

Teorie a praxe jsou samozrejme zcela rozdilne veci (daji se uvazovat i
jine kombinace co je/neni v kesi), nicmene i tak si dovolim tvrdit, ze
atime onen nekolikanasobny rozdil v rychlostech nevysvetluje.

Celkem by me zajimalo, je-li mozne implementovat TCP/IP na platforme A
tak, aby pro prenos A<->A byla rychlost, latence, ... vyrazne
vyhodnejsi, nez pro prenos A<->B. Je to sice teoreticka otazka, ale
pokud vim, vetsina WWW testu mela jako klienty Win95. To abych nebyl
prekvapen, az se v budoucnu bude rychlost Microsoftiho WWW serveru
zvetsovat, zatimco rychlosti ostatnich WWW serveru na jinych OS se
budou snizovat :-).

Na srovnavacich clancich v PC casopisech se mi nelibi to, ze vetsinou
konstatuji, ze tam rozdil je, ale uz nepatraji, cim je zpusoben.

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR