Zkratky mesicu v cs_CZ - jeste jednou

Petr Kolar PETR.KOLAR na vslib.cz
Pátek Říjen 9 12:38:34 CEST 1998

Karel Salavec <Karel.Salavec na telecom.cz> wrote:
> Probihala tady debata na tema zkratek. Tak jsem se zeptal na jazykove poradne
> Ustavu pro jazyk cesky AV a vysledek davam do placu.

Mnohokrat dekuji.

> Abych se priznal, nejsem z toho moc modrej :-(((((

   Cili Ustav pro jazyk cesky nema zajem na zavedeni jakychkoli zkratek pro
nazvy mesicu. Ani se jim nedivim a neco takoveho jsem tu tvrdil. Proto je
naprosto zbytecne cekat, az nekdo zkratky mesicu vymysli a hlavne necha
znormalizovat (odpovedi bude, ze to neni potreba).

   S tim neni mozne nez souhlasit. Programy se musi prizpusobovat jazyku a
ne jazyk programum (snad s vyjimkou vystrelku typu r~azeni Karel IV pred
Karel II, protoze ctvrty je pred druhy). Zkratky dnu v tydnu by mely byt
ponechany dvoupismenne, programy, ktere potrebuji trojpismenne, necht si je
doplni mezerou.

   Na druhou stranu asi vetsina uzivatelu Linuxu pri spatreni
lokalizovaneho vypisu ls -l dojde k presvedceni, ze zkratky mesicu jsou
nutne. Pokouset se opravovat prikaz ls mi nepripada pruchodne (je udelan
tak, aby se pri ls -l vypis pro vetsinu souboru vesel na jeden radek -
proto se treba vypisuje bud rok nebo hodina a minuta - a pouziti plnych
jmen mesicu by zpusobilo, ze mnoho vypisu, ktere se pri pouziti zkratky
jeste vejdou na jeden radek, uz by se neveslo).

   Takze nezbyva, nez nejake zkratky mesicu do ceskych locales dat (jenom ne
lna, ura, bna apod.!). Navrh pouzit anglicke zkratky je (obzvlast od Ustavu
pro jazyk cesky) zajimavy, dalsi moznosti by bylo i ' 1.', ' 2.', ... nebo
'01.', '02.', ... Ja bych se ale stejne primloval za led, uno, bre, dub,
kve, {cen,cvn,cer}, {cnc,cvc,cec}, zar, rij, lis, pro (samozrejme
s diakritikou) - myslim, ze kdo je vidi, ten je pochopi. Namitka, ze to je
przneni jazyka neobstoji, protoze vystupem ls -l neni cesky text (pokud ano,
co to znamena to drwxr-xr-x na zacatku?). V ceskem textu by se melo pouzit
datum nezkracene - tam je zase problem, jestli v locales locales ma byt
nazev mesice v prvnim nebo druhem padu, ale vzhledem k tomu, ze nazvy mesicu
muze z locales vytahovat treba i program, ktery vytiskne kalendar na jeden
mesic, tak bych se radeji smiril s tvarem 9. rijen 1998 nez, aby v zahlavi
kalendare pro tento mesic stalo 'rijna 1998'.

PS: Kurnik, nebylo by mozne opatchovat ten listserv tak, aby prochazely
vsechny hlavicky bez ohledu na to jAkYM zpusobem jsou napsany (viz RFC-822
hlavicky jsou case-insensitive, pan Kotsikonas by si mel obcas precist
nejakou tu normu) a bylo mozne psat cesky s MIME?

                                                        S pozdravem
--
                          ***  Petr Kolar  ***
             Phone: +420-48-535-2371   Fax: +420-48-535-2229