TeX je FREE - bylo RE: Diskuse: tisk

Ivo Zacek izacek na brno.bohem-net.cz
Pondělí Říjen 12 20:26:07 CEST 1998

Petr Snajdr wrote:

> Rekneme, ze chci napsat program, ktery bude free software a bude pod GPL.
> Budu chtit aby umel tisknout. Pak mi prijde celkem nelogicke
> pouzit TeXu ( i kdyz ucta k jeho schopnostem) a nezbude mi nejspise
> nic jineho nez naucit se PS a generovat PS. Jenze to mi taky neprijde
> idelani. V OS je pak 10000... (hodne velke cislo) generatoru PS.

Vec se ma takto: mejme na jedne strane M aplikaci, na druhe N tiskaren.
Chtejme, aby to umelo tisknout "kazdy s kazdym". Pak, abychom neresili
M*N dilcich problemu, ale jen M+N, potrebujeme jednotne rozhrani. PS je
jednou z moznosti takoveho rozhrani, a urcite je to moznost dobra. Kdyby
to nebyl PS, bylo by to rekneme nejake BFLMPSVZ. Pak byste stejne mohl
napsat, ze v systemu je 10000 generatoru BFLMPSVZ. (Je uplne jedno,
jestli toto rozhrani ma formu jazyka nebo API. Jazyk je v nekterych
ohledech vhodnejsi. API je pak tvoreno funkci fprintf. ;-))

Moje aplikace, ktere maji neco tisknout, generuji PS, resp. nejakou jeho
malinkou podmnozinu, vhodnou pro dany ucel. Je to jednoduche a je to
fajn. A vysledek je na ruznych tiskarnach naprosto stejny, coz uzivatele
jistych OS povazuji za nemozne.

Za jistych okolnosti by mohlo byt vhodne, aby aplikace generovala radeji
TeX. To je take jakesi rozhrani ponekud vyssi vrstvy nez PS (coz je na
neco dobre a na neco ne).Nemyslim, ze program, ktery generuje TeX, by
nemohl byt pod GNU (tak jste to asi nemyslel).

Tvrzeni, ze TeX je non-free, mi pripada jako dost velky
GNU-fundamentalismus. Jeho zdrojaky jsou volne dostupne a napamatuji si
to presne, ale mam dojem, ze kazdy je muze pouzit ve sve vlastni praci.
Jedinou podminkou snad je, ze ta vysledna prace musi mit jine jmeno, aby
nebyla s TeXem zamenitelna. Kdo to vi presneji, muze me opravit.

(Mimochodem: takove RTF se TeXu docela podoba :-))

---
Ivo Zacek <izacek na sky.cz>, Supervisory Systems s.r.o. Brno