Diskuse: tisk

Alexandr Malusek malusek na hroch.ujf.cas.cz
Pondělí Říjen 12 21:11:39 CEST 1998

literakl na alpha.inf.upol.cz (Leos Literak) writes:

I ja se domnivam, ze koncepce tiskovych sluzeb Linuxu by se mela
zmenit, ale ja to vidim i z hlediska koncepce "distribuovaneho
pocitani".

Tiskove sluzby Linuxu (lpd a spol.) vychazeji ze stareho BSD Unixu.
SVR4 prisel jiz pred mnoha lety s podstatne bohatsimi moznostmi spravy
tiskovych front, ale stale mu schazela centralizovana sprava tiskaren.
Standardy nebyly, a tak centralizovanou spravu vyrobci implementovali
po svem. Napr. Sun vychazel z FNS implementovaneho na bazi NIS+. Nema
smysl to rozebirat, spis je potreba zminit, ceho melo byt dosazeno:

Po pripojeni tiskarny k nejakemu pocitaci nebo primo do site melo byt
mozne tuto tiskarnu registrovat v "centralni databazi". Ostatni
pocitace pak na ni mohly tisknout, aniz by bylo potreba je
rekonfigurovat.  Samozrejme se mely zachovat vlastnosti jako je
vytvareni skupin tiskaren (printer spools), kde v ramci jedne skupiny
dochazelo k automatickemu rozdelovani jobu na tiskarny podle
vytizenosti jednotlivych tiskaren, moznost specifikovat uzivatele
opravnene tisknout, ...

Takze pokud si nekdo stezuje, ze tiskovy system Linuxu je pro
enterprise computing velmi jednoduchy, pak ma pravdu.

> Podle mne by byla lepsi koncepce driveru a API. Tedy programy by
> zasilaly prikazy z API driveru, co presne ma tisknout. Ten by to
> ukladal do fronty a kdyz by prisel cas, prikazy z API by prevedl na
> ESC sekvence pro tiskarnu (nebo tak nejak). a protoze by se to
> nemuselo konvertovat s PS zpatky, myslim, ze i kvalita by byla
> lepsi.

Pracuji se software, ktery generuje EPS grafy, obrazky, ... Moznost
vlozit do sveho textu obrazek v EPS formatu povazuji za velmi vyhodnou
a casto ji pouzivam. To nove API by se s tim nejak melo vyporadat.

Rozhodne ale nechci obhajovat ghostscript - bud je to univerzalni
moloch obsahujici desitky driveru pro tiskarny, nebo jen ty potrebne,
ale pak si ho musim sam zkompilovat. Snaze konfigurovatelny konvertor
"PS -> jazyk tiskarny" bych uvital.

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR