ISDN

Lukas Macura limo na x.opf.slu.cz
Středa Říjen 14 09:02:58 CEST 1998

> Podle informaci z Telecomu by melo byt mozne, aby se pocitac
> s ISDN kartou datove spojil (=zavolal nebo prijal volani)
> s jinou masinou s obycejnym modemem. A to dokonce rychlosti
> maximalni pro ten modem!

Nevim, jak kde, ale v Telecomu kde jsem byl o ISDN moc nevedeli a spise
jen chodili s cenikama. V te dobe ani nebyli schopni nabidnout jine reseni
nez kartu TELES, pobockovou ustrednu (nevim jakou) a telefon. Neco z toho
si clovek musel koupit, kdyz chtel ISDN pripojku. Zdalo se mi to
prinejmensim blbe..

> Je to pravda ? Videl/zkusil jste to nekdo na vlastni oci/Linux ?
> Pak by bylo ISDN velmi zajimave.

ISDN je plne digitalni komunikace. Kazda pripojka obsahuje dva B kanaly
pro data s  rytchlosti 2*64kbps a jeden D kanal pro signalizaci s
rychlosti 16kbps.

Plati se pouze za B kanaly po dobu jejich spojeni, D kanal se vyuziva pro
posilani znacek typu : Spoj se, uknoci spojeni, zjisti, jaky terminal je
na druhe strane, atd. Je zajimave, ze i po tomto kanale se DAJI posilat
data a neplatit za ne. Rad bych se pustil do programu na linuxu, ktery by
to umoznil. Myslim, ze by to mohlo byt docela zajimave. Samozrejme nepujde
vyuzit vsech 16 kbitu, ale zahranicni zdroje uvadeji, ze 12kbitu
smysluplnych dat se da protlacit. to je IMHO dost, ne ?

Co se tyce B kanalu:
Muzu pouzit bud jeden nebo dva, pricemz platim normalne tarif za kazdy z
nich po dobu spojeni.
A ted vyhody:
- Po _CELOU_ dobu spojeni je garantovana rychlost kazdeho B kanalu 64kbps.
(bez jakekoliv komprimace).
- Pri pouziti komprese (ipppd na linuxu umi) jsou rychlosti realne vyssi
(samozrejme to zalezi od typu souboru, ale WORD dokument by mohl jit
klidne i rychlosti 512kbps po JEDNOM B kanale)
- Plati se pouze za dobu spojeni (+nesmyslny pausal TELECOMu navic :( )
- Doba spojeni by podle nejakych norem nemela presahnout kdekoliv po svete
3 sekundy. Me zkusenosti jsou spise lepsi: Doba spojeni byla radove stovky
milisekund (na pobockove ustredne), a i s inicializaci protokolu rawip
(nejjednodussi protokol pro propojeni dvou pocitacu IPckem pres ISDN)
radove do 2 sekund.

ISDN ma samozrejme mnohem vice vyhod, toto jsou jen ty asi nejzajimavejsi.

Svete div se, ale jsou i nevyhody:

- cena
- cena
- cena
- telecom
- nevyhodne jako zastupce pevne linky vzhledem k tomu, ze nejde platit
pausal. Vyhodne pouze pro prilezitostna spojeni, ktera mesicne nebudou
trvat dele nez x hodin. Vzorec pro x je velmi slozity a meni se kazdou
chvili :)

Tot zatim vse. Uz se  mi zacina potit klavesnice :)

S pozdravem
Lukas Macura