Rychlost disku - podruhe

Milan Zamazal mz-mail na pdm.pvt.net
Neděle Říjen 18 19:20:13 CEST 1998

Muj U-DMA disk ma pod Linuxem take problemy s prenosovou rychlosti.

Pod stabilnim jadrem (konkretne 2.0.35) oznamuje prikaz
`time dd if=/dev/hda of=/dev/null bs=1024k count=100' 17,7 s,
tj. priblizne 5,6 MB/s.  Aplikuji-li `hdparm -c1 /dev/hda', dostanu se
na 13,5 s, tj. 7,4 MB/s, ovsem za cenu toho, ze zatizeni procesoru pri
cteni stoupne z 20% na 100%, coz se mi zda byt cena prilis vysoka.
`hdparm -d1 /dev/hda' hlasi, ze "operation not permitted".  Jedna se
o levny neznackovy motherboard, takze z predchoziho vysvetleni
predpokladam, ze jej Linux nepodporuje.

Zkousel jsem i vyvojovou verzi jadra 2.1.105 (jinou momentalne po ruce
nemam) a tam prikaz trva pro 16-bitovy rezim asi 30 s (3,3 MB/s).
Ve 32-bitovem rezimu pak toto jadro prenasi data zhruba stejnou
rychlosti, jako 2.0.35 v 16-bitovem rezimu.  Zajimave je, ze se
spotrebou procesoroveho casu je to presne naopak.

Pod Windoze udajne tento disk prenasi kolem 10 MB/s (nemam jak overit).

Celkove tedy mohu dosahnout prenosove rychlosti kolem 5 MB/s pri malem
zatizeni procesoru pod stabilnim i vyvojovym jadrem, pouze pod tim
druhym musim jeste navic aplikovat `hdparm -c'.  Se stabilnim jadrem
navic mohu dosahnout jeste o neco vyssi prenosove rychlosti za cenu
plneho vytizeni procesoru.  Ve Windoze by prenosova rychlost byla mozna
dvakrat vyssi nez pod Linuxem.

Rekl bych, ze chovani Linuxu vuci memu disku je ponekud podivne.  Jak je
na tom treba FreeBSD?  Slysel jsem, ze stabilni verze FreeBSD jsou na
tom obecne s drivery lepe nez Linux (napr. podporuji mnohem vice
novejsich sitovych karet, takze FreeBSD lze bezproblemove instalovat po
siti).  Je nadeje, ze by na pracovni stanici mohlo FreeBSD bezet
rychleji nez Linux?  Nebo je naopak nadeje, ze se rekneme do konce roku
objevi Linux 2.2, ktery problemy s drivery odstrani?

Milan Zamazal

--
Z Meta-FAQ teto konference:
o V konferenci linux na muni.cz je povoleno pouzivat ceskeho, slovenskeho a