WWW Browser (trosku delsi)

Petr Snajdr pesna na didot.cz
Pondělí Říjen 19 12:19:00 CEST 1998

On Mon, 19 Oct 1998, Oto Buchta wrote:

> minimalne polovinu dalsich, kterym se to nebude libit. Vezmes-li v potaz
> kvalitu Microsoft kompatibilnich uzivatelu, zjistis, ze proste MUSIS psat pro
> verejnost jine stranky nez pro uzivatele pokrocilejsi. Jako typycky priklad

Troufam si s timto nazorem nesouhlasit. Prirovani k situaci s Lynxem
je dle meho nazoru o necem jinem. Lynx je prece jen textove orientovany
prohlizec a tezko ho srovnavat s necim grafickym (a naopak).
	Psat pro verejnost (mysleno jakasi masa uzivatelu pouzivajich
Windows?) se da stejne jako pro "neverejnost" (tedy ty ostatni). Problem
bych hledal nekde trochu jinede. Kdyz clovek vi jak to udelat, co
si s danymi moznostmi za danych podminek muze dovolit a co ne,
dosahne vzdy uspokojiveho reseni bez ohledu na to jaky WWW prohlizec
pouziva klinet. To, ze pod Lynxem nebudou animovane gify a jine veci,
ktere casto spise delaji nektere stranky docela zrudnymi je o necem jinem.
Vytvorit poradnou WWW stranku je stejne umeni jako vytvorit poradny
dokument. Rozdil je pouze v tom, ze na dokumenty nastroje mame (TeX..),
ale na ty specialni jako jsou HTML stranky prilis ne a nebo ne neco
v tomto smyslu.
	Nicmene toto je debata vhodna spise na konferenci o WWW.

> snad uvedu dablklik na formularovem tlacitku, a tedy nasledne dvoje spusteni
> e-malovaciho skiptiku... Nakonec proc se neporsazuje olwm a twm, kdyz mame
> M$kompatibilni Motif, fvwm, fvwm2, KDE a ja nevim co jeste. Vsechny nove

nevim proc myslite, ze Motif, KDE a fvwm jsou M$ kompatibilni?
Podle toho, ze se castecne snazi zobrazovat ramecky oken podobne
jako je tomu ve Windows95? Me osobne to pripomina treba spise
NeXT Step i kdyz prvky z Windows95 tam v nekterych konfiguracich jsou.
Nicmene mam pocit, ze velice malo veci z GUI Windows95 je nejak orginalni
a puvodni. Takze ono to mozna bude nekdy i kapku jinak :-)

> programy se snazi vypadat tak, jak vypadaji W95. A musi byt klikaci jako w95.
> Kdyz se nekdo shani po wysiwyg editoru, zepta se na WORD pro Linux, kdyz
> tabulkovy kalkulator tak Excel, kdyz databazi tak MSSQL nebo dokonce tu byl uz
> i Access. Proste cely svet che byt kompatibilni s M$. A microsoft prisel

Myslim, ze se spise pta na neco co potrebuje a zminene produkty uvadi jako
priklad, ktery ma upresnit nasi predstavu. Urcite nikdo nehleda neco co
by bylo 100% stejne jako MS Word, melo v sobe letecky simulator nebo
jine podivnosti.
	Neco jineho je to u formatu dat.

> nejenom s aplikacemi a intefacem, ale i s celou novou filozofii. Hlavne ze to
> dobre vypada, nemusi to ani moc fungovat...

Myslim, ze ta filozofie je ponekud jina, ale jeji rozebrani by zabralo
daleko vice mista a pritom to vubec neni v teto konferenci na miste.
Jednoduse bych ji formuloval: "pokud je neco spatne, muzeme to vzdy
opravit. Nove verze vyresi vase stare problemy". Samozrejme, ze
pozadi je pak ponekud jine :-)

> Jedine, co musim uznat, je to, ze neni browser, ktery toho umi tolik, co MSIE.

Pozadavek na stejnou funkcnost jako ma MSIE je dle meho nazoru zbytecny.
Touzite po ActiveX? DCOM/COM? DHTML? necem dalsim? Mozna ano.
osobne by mi stacil nenarocny prohlizec podporujici HTML 4, Javu,
JavaScript a SSL a to by pro zacatek mohlo docela dobre stacit.

> Umi to samozrejme Microsoftsky, ale umi. A nebyt Netscape, nevim, jak by to
> vypadalo s Internetem dnes. Standard Microsoft. Ale i tak se standardnim

Bylo by jine "Netscape", pochybuji ze by se MSN nekdy prosadil

> kodovanim ceskeho webu stava charset=windows-1250. A kdo ho nepodporuje, ma
> smulu. Bohuzel.

Zde se da rici jen jedno: blbost nezna mezi, ale alespon je poznat kdo
webmaster je a kdo se tak snazi tvarit.

> Nebo vypnout stahovani obrazku. Rozumne prohlizece (Netscape, MSIE) to umi.
> Takze tento argument bych nevidel jako argument, nybrz jako pokus.
>
> Na zaver se Vam tedy jeste jednou zeptam: Jak mam zajistit, abych mohl pro
> prohlizeni webu pouzivat cestinu plne podporujici browser, ktery nepada na
> kazde druhe strance a ktery umi krome ActiveX vse, co se pouziva na www
> strankach?

Netscape mi prilis nepada. Tedy na Linuxu znacne mene nez ve Windows
( no nepada, on se spise casem dostane do stavu kdy je radno ho ukoncit a
Nejstabilnej mi zatim funguje na MacOSu, ale to je mozna nahoda :))
Nevim cim to je. Distribuce Linuxu jsou Debian i RedHat, puvodni
knihovny, nijak patchovane. Bohuzel na Linuxu prozatim neznam jiny
prohlizec, ktery by ho mohl nahradit a nemyslim si, ze by ho nahradila
nejaka verze MSIE pro Linux.

S pozdravem
	Petr Snajdr