Programovani

Jaroslav Benkovsky benkovsk na pha.pvt.cz
Pondělí Září 14 14:50:53 CEST 1998

Daniel Teufel wrote:

> Mohl by mi nekdo vysvetlit jak Fyzicky funguje linux/unix?
> Predpokladam ze a nejspis to ani jinak nejde tak tento OS je rizen
> zjednoho jadra rekneme procedury. Vim ze linux se nezna ani s biosem a
> vsechno si dela sam.

Na zacatku se zavede kernel, ktery inicializuje ovladace a zarizeni a
pusti proces jmenem init. Init cte soubor /etc/inittab a podle
toho, jaka je nastavena runlevel zacne spoustet v tomto souboru
definovane procesy. Mezi temito procesy byva uvedeno i bekolik
procesu typu *getty (pro kazdy terminal/virtualni konzoli jeden).
Getty nakonfiguruje svou linku a ceka na spojeni.
Timto je boot systemu dokoncen.

*getty ceka, az je linka nahore (treba seriovy port od modemu,
od terminalu anebo ihned, pokud je to virtualni konzole) a potom
spusti proces login, ktery pozaduje zadani uzivatelskeho jmena a hesla.
Pokud je dostane, zjisti, ma-li uzivatel ucet na systemu, a pokud
ano, spusti shell, ktery vetsinou cte prikazy uzivatele, provadi
je a vysledky zobrazuje. Od pusteni shellu je to podobne, jako
command prompt v dosu.

V okamziku, kdyz ten shell skonci, getty pusti znovu login
(a tedy chce znovu prihlaseni, treba od jineho uzivatele)

> No a ted to hlavni co vsechno musi obsahovat zdrojovy text ceckoveho jazyka.

Uplne normalni veci. treba  int main() { return 0; }

> kde najdu seznam vsech dostupnych knihoven a kde najdu popis co ktera
> procedura dela a kde to najdu cesky :-))).

:-))))) _vsech_ dostupnych ??? Vzdyt jsou jich stovky, ne-li tisice!
Zakladni pro programy v C jsou ale libc (tam jsou takove ty
zakladni funkce jako printf(), exit(), fork(), getuid(), strcpy())
a libm (cos(), asin()...)

Dokumentaci k nim najdes pres man, obzvlaste v oddilech 2 a 3
Potom snad taky pres  info libc

> Rad bych privital i vas nazor na to jak se na program jako takovy divat.

Jako na neco, co se chova zakerne naprosto jinak, nez jsi chtel.
Cos myslel?

> A jeste neco je programator pod linuxem otrokem toho to operacniho
> systemu? Nebo si muze delat co chce jako pod dosem?

Jak kdo. root muze prakticky vse, obycejny uzivatel jen to, co mu
root dovoli. Cos myslel tim 'je otrokem'? Tohle nejsou
windoze, takze rozhodne neni otrokem :)

					Edheldil
--
GCM/IT d- s:+ a- C++(+++) ULOI++++$ P++ L+++>++++ E+ W++
N w--- PS+ PE++ Y+ PGP R+ tv- b+++ D+ e+++ y+